Mitjans Digitals de la CCMA 2018

TV3 registra una mitjana mensual de 2.516.000 usuaris únics i Catalunya Ràdio també obté un creixement d’audiència destacable arribant a 519.000 usuaris únics mensuals

Mitjans Digitals de la CCMA 2018

Els serveis informatius als Mitjans Digitals el 2018 han posat l’accent en potenciar l’augment de la qualitat dels continguts desplegant diverses estratègies i noves dinàmiques de treball. Havent reduït la producció de continguts, el 324.cat ha arribat a una mitjana mensual d’1,15 milions d’usuaris únics, i tots els mesos de l’any ha superat el milió d’usuaris únics, una fita mai assolida fins al 2018, que mostra la consolidació del projecte, amb una audiència fidelitzada.

Aquesta dinàmica de l’assoliment de la regularitat en el creixement d’audiència respecte els anys anteriors a la web, ha estat replicada també a l’app del 324, amb una mitjana de 160.000 usuaris mensuals. Els pics d’audiència del 324.cat el 2018 són al març amb 1,4 milions i l’abril amb 1,38 milions, amb la cobertura sobre la detenció de Carles Puigdemont i la seva posterior posada en llibertat.

Un exemple de l’objectiu de millora qualitativa el tenim amb l’especial interactiu “Has pensat si tindràs pensió?”, un nou pas en la narrativa digital dels serveis informatius. L’interactiu, estrenat el mes de setembre, va tenir una gran acollida d’audiència, situant-se durant molts dies com el contingut més vist de tot el portal web de la CCMA.

D’altra banda, cal destacar que gairebé el 70% dels usuaris han accedit als continguts informatius des d’un dispositiu mòbil. Per aquest motiu el 2018 s’ha estrenat una versió de les notícies web del 324.cat especialment pensada per a mòbil, utilitzant la tecnologia AMP (Accelerated Mobile Pages), que permet que les notícies es carreguin d’una forma molt més àgil en el dispositiu mòbil i, d’aquesta millora, millora l’experiència del servei.

Pel que fa a les xarxes socials, el 2018 s’ha reforçat i ampliat la presència del 324 a les xarxes socials amb la creació d’un perfil a Instagram, que se suma als comptes ja existents a Facebook i Twitter. L’aposta per Instagram, una plataforma en ple creixement i amb un públic jove, ha tingut una gran acollida. El perfil del 324cat es va fer públic el 30 de gener i en menys de 10 mesos, el 18 de novembre, va arribar als 100.000 seguidors, un augment exponencial que el va convertir en líder informatiu en català a Instagram. L’èxit s’explica en bona mesura per l’acceptació dels vídeos creats específicament per a xarxes, una línia de producció creada el 2017.

El 2018 el 324 ha consolidat el lideratge informatiu en català que va assolir a Twitter el setembre de l’any anterior. Ha tancat l’any amb 525.000 seguidors. A Facebook ha arribat als 267.000 “m’agrada”. En la línia d’innovar i millorar el nostre servei, el 2018 hem estrenat un projecte pilot al Facebook del 324: un xatbot a Facebook Messenger que permetia als usuaris subscriure’s a titulars en funció dels seus interessos. Aquest xatbot ens ha permès experimentar en noves fórmules de relació amb l’audiència a través d’interfícies conversacionals.

També amb aquesta intenció d’innovar en com fem arribar els nostres continguts a l’audiència, el 2018 hem estrenat presència en el món dels assistents de veu. Així, a l’estrena de l’assistent Alexa d’Amazon ja hi havia continguts informatius de TV3 i Catalunya Ràdio, els primers mitjans en posar a disposició continguts en català a través d’aquest assistent. El sumari del Telenotícies Vespre o la previsió d’El Temps són alguns d’aquests continguts informatius disponibles a assistents de veu des del 2018.

Esports als mitjans digitals

La presència dels esports als mitjans digitals el 2018 ve marcada per l’estrena, el mes d’abril, de la seva nova aplicació per a mòbils i tauletes. La nova App va ampliar l’oferta de continguts de l’anterior, amb la integració dels continguts que ofereixen els programes esportius de Catalunya Ràdio. També va incorporar per primera vegada el minut-a-minut amb les estadístiques i totes les dades dels partits del Barça, l’Espanyol i el Girona. Una altra de les novetats de l’aplicació va ser permetre que tots els vídeos esportius es puguin veure a través d’un televisor connectat via Airplay o Chromecast.

Una altra de les apostes importants del 2018 pel que fa als esports en l’entorn digital ha sigut reforçar la presència a les xarxes socials. En concret, una de les xarxes on s’ha fet un desplegament més important ha estat Instagram, tant amb formats amb vídeo nadiu com amb una nova oferta a través d’Stories.

Cultura, coneixement i entreteniment als mitjans digitals

2018 s’ha impulsat una millora qualitativa en la presència dels programes de TV3 als mitjans digitals, treballant estratègies de presència web, app, smartTV, YouTube i xarxes socials adaptades al tipus de contingut i audiència i a partir de l’anàlisi acurat de les dades de consum digital de cada plataforma. També s’ha treballat per reforçar sinergies entre programes a les xarxes socials.

A més, és destacable el pas de molts programes de TV3 a generar continguts específicament pensats per a l’entorn digital, que complementen la seva oferta per a televisió. El programa “Quan arribin els marcians”, per exemple, és un d’aquests casos on la mateixa redacció del programa està generar continguts específics per a la seva distribució nativa a les xarxes socials, on hi ha nínxols d’audiència amb interessos per temes culturals concrets que poden accedir d’una forma directa a aquest contingut.

En l’entorn digital també s’ha treballat per afavorir la descoberta de contingut de programes de TV3 a partir de patrons de consum dels nostres usuaris. En aquest sentit, s’ha estrenat un sistema de recomanació de programes i sèries per als usuaris del web de TV3, que és un dels primers passos cap a un servei més personalitzat per a cada usuari.

També es molt destacable el desplegament que els continguts de cultura, divulgació i entreteniment de TV3 han fet a Instagram, experimentant amb nous formats que estan tenint una gran acceptació entre els usuaris segons les analítiques d’aquesta xarxa social. Pel que fa a la resta de xarxes socials, la presència a Facebook ha continuat creixent i consolidant-se com un gran entorn de fidelització, i Twitter també s’ha consolidat com a entorn on es canalitza la conversa social durant els directes televisius.

Finalment, veient la realitat de mercat pel que fa a les televisions connectades, que cada vegada són més presents a les llars, el juliol es va estrenar una versió absolutament renovada del servei de Botó Vermell de TV3 (el que utilitza la tecnologia HbbTV). Amb un disseny i una usabilitat totalment renovada, el servei va representar una millora en l’accés al contingut de TV3alacarta a través de les SmartTV.

La cultura i la divulgació a la ràdio. El 2018 s’ha reforçat la presència de Catalunya Ràdio a plataformes digitals el contingut té un component basat en l’àudio. En aquesta línia, ha estrenat presència oficial de podcasts a la plataforma iVoox i també ha estat la primera emissora de ràdio de l’estat espanyol que s’ha integrat a la plataforma Spotify amb podcasts temàtics, especialment dels prescriptors i experts musicals del grup d’emissores. També ha estrenat presència als assistents de veu, i va ser la primera ràdio en posar continguts en català a disposició dels usuaris de l’assistent Alexa d’Amazon.

També cal destacar l’important desplegament de Catalunya Ràdio a la xarxa social Instagram, amb nous formats com les Stories. Pel que fa a YouTube, el mes de novembre, coincidint amb l’estrena del nou programa “Adolescents iCat”, es va fer la primera YouTube Premiere de la CCMA. Així, el programa s’emet simultàniament per l’FM, la web i les Apps d’iCAT i Catalunya Ràdio, i també a Youtube.

Finalment, destacar que el 2018 s’ha renovat l’oferta digital de Catalunya Música, amb l’objectiu d’arribar a nous públics. S’ha estrenat nova web de l’emissora, amb un disseny responsiu que s’adapta a mòbils i tauletes, i que aposta per potenciar l’escolta del directe amb un reproductor avançat que ofereix informació addicional relacionada amb l'obra que s'està reproduint. En la nova oferta també es potencien els concerts, un dels continguts estrella en el consum a la carta de l’emissora. L'estrena del web va coincidir amb un nou impuls de la presència de Catalunya Música a les xarxes socials, amb l'objectiu d'arribar a nous públics a través d'un nou llenguatge.

Super3 als mitjans digitals

Els canvis de consum per part del públic infantil fan imprescindible reforçar estratègicament la presència del Super3 a l’entorn digital. En aquesta direcció, el 2018 hi ha hagut diverses estrenes que han permès fer accessibles a través de més entorns digitals els continguts del Super3. Pel que fa al web del Super3, el 2018 s’ha incrementat el nombre d’usuaris en un 22% respecte el 2017, amb 210.493 usuaris únics de mitjana mensual. El creixement del consum de vídeo encara ha estat més gran, amb un increment del 40% de les reproduccions de vídeo respecte el 2017. El programa amb més usuaris únics en consum de vídeo ha estat l’”InfoK”, seguit del “Mic” i “La Família dels Súpers”.

Uns dels principals entorns de creixement del consum de vídeo en digital del Super3 han estat les SmartTV. Un seguit de millores en el servei del botó vermell del Super3 van suposar un increment important del consum. A més, el mes d’octubre es va estrenar una App per a SmartTV del Super3, present als televisors d’última generació de determinats fabricants. Tota aquesta nova oferta ha permès el gran creixement del consum de vídeo en televisors connectades, que al 2018 ha suposat el 43% sobre el global de consum de vídeo en digital del Super3 (al 2017 representava només un 10%).

Amb l’objectiu d’ampliar la presència del Super3 a entorns digitals naturals de consum per a nens i nenes, el 2018 s’ha estrenat una nova presència del Super3 a YouTube. Aquesta nova presència ha incrementat en un 108% el nombre de subscriptors al canal respecte el 2017. El canal del Super3 a YouTube tanca el 2018 amb un milió de reproduccions, una xifra que suposa un rècord absolut. Seguint amb la línia d’incrementar presència digital, a finals del 2018 el Super3 va estrenar presència a la xarxa social Facebook, amb la pàgina del Super3, i també fa reordenar la seva presència a Spotify.

Compromís amb la societat

Accessibilitat als mitjans digitals. El 2018 s’ha fet un pas important en accessibilitat al TV3alacarta, posant disponible la versió amb audiodescripció dels continguts televisius que en tenen. Al web de TV3 hi ha un recull dels programes i vídeos amb audiodescripció, per facilitar-hi l’accés a les persones que invidents o amb dificultats visuals. També s’han incorporat subtítols a les Apps per a mòbils i tauletes del 324, el Super3 i Esport3.

Compromís ètic. El compromís de la CCMA amb la privacitat dels usuaris a tots els entorns, també el digital, és molt elevat. Per això, l'accés a la major part dels continguts als mitjans digitals de la CCMA s’ofereixen sense restriccions de cap mena. Només en alguns casos, com per participar en concursos, per exemple, es demana registre a la CCMA o al club Super3. També es recullen algunes dades de manera automàtica a través de “cookies” i altres tecnologies. Aquestes dades s’utilitzen per a audiències i per a millorar la nostra oferta. Són dades són anònimes i les fem servir amb finalitats estadístiques.

En la línia de compromís amb la privacitat, el 2018 els mitjans digitals de la CCMA han fet diversos desenvolupaments per adaptar-se al Reglament General de Protecció de Dades, que va entrar en vigor d’obligat compliment el 25 de maig del 2018. Entre d’altres accions, s’ha creat un lloc al web de la CCMA que explica als usuaris “Com recollim les dades i per a què els fem servir”, i es va refer tota la política de “cookies”, fent-la més entenedora i facilitat enllaços per a poder revocar determinades “cookies” a voluntat de l’usuari.

Una altra de les accions que s’han realitzat al 2018 que són resultat del nostre compromís ètic és la migració de tot el nostre servei web a un entorn segur. El protocol HTTP de la web ja no és tan segur com ho havia estat en el passat i la informació pot ser interceptada i manipulada amb facilitat. Per aquest motiu, tot el Portal Web de la CCMa s’ha migrat al protocol HTTPS, que és molt més segur i afegeix una capa de seguretat i xifra la transferència de dades.

Audiències dels mitjans digitals

L’audiència dels canals digitals de la CCMA ha augmentat un 11,2% aquest any 2018 respecte de l’any anterior, si be és cert que no s’han assolit els pics d’audiència extraordinaris del 2017, ja que no hi va haver la mateixa intensitat informativa que va dominar l’audiència digital durant la segona meitat de l’any (especialment el mes d’octubre del 2017, quan es van superar els 8 milions d’usuaris únics, una dada mai abans registrada als mitjans digitals de la CCMA).

En les audiències d’internet distingim entre dues fonts de dades:

  • Dades de mercat: ens permeten comparar l’audiència de la CCMA amb la de la resta de mitjans de comunicació i inclouen el conjunt de l’audiència digital en l’entorn web i les aplicacions per a mòbils. La font d’aquestes dades és ComScore, el mesurador de referència de les audiències digitals a Espanya. Les dades de ComScore també aporten el perfil demogràfic de l’audiència, informació que no és possible obtenir a través de les dades internes (censals).
  • Dades internes: són les dades que es recullen amb l’eina d’analítica digital Adobe Analytics i que ens permeten conèixer més al detall els continguts consumits per part dels usuaris.

Dades de mercat (Comscore). La CCMA en conjunt obté una audiència mitjana mensual a Catalunya de 2.168.000 usuaris únics, amb un creixement de l’11,2% respecte al 2017. Per tant, malgrat els pics d’audiència de la tardor del 2017, la mitjana mensual del 2018 ha estat fins i tot superior. Segons les dades de ComScore, la CCMA va obtenir el 2018 una cobertura del 41,3%. Això significa que va arribar de mitjana mensual a un 41,3% dels usuaris d’internet a Catalunya. Aquesta dada suposa un 5,9% d’increment respecte a l’any anterior. Comparant-ho amb altres grups audiovisuals, la CCMA és el segon grup audiovisual amb més audiència a Catalunya (2.168.000 usuaris únics de mitjana mensual), per darrere d’Atresmedia (3.132.000 usuaris únics).

A nivell estatal, la CCMA registra una audiència mitjana de 2.776.000 usuaris únics mensuals i una cobertura del 8,7%. La composició de l’audiència digital de la CCMA per edats mostra un predomini del bloc de més grans de 55 anys. És una composició bastant més jove que l’audiència de la CCMA en televisió i ràdio, però no tan jove com la mitjana d’edat del conjunt d’usuaris d’internet.

TV3. TV3 ha estat líder d’audiència a Catalunya en la categoria de televisió l’any 2018, amb una mitjana d’1.970.000 usuaris únics mensuals, dada que representa un creixement de l’11,4% respecte a la mitjana del l’any anterior.

TV3 assoleix una cobertura del 37,5%, un 6,2% més que l’any anterior, la qual cosa indica que arriba mensualment a més d’una tercera part dels internautes catalans. De fet, TV3 ha estat líder en la categoria de televisió tots els mesos de l’any a Catalunya.

A nivell estatal, TV3 registra una mitjana mensual de 2.516.000 usuaris únics, un 2,3% més que el 2017. La categoria televisió a Espanya està liderada per Telecinco, amb 9.475.000 usuaris únics de mitjana mensual. Pel que fa a les dades de consum de vídeo, TV3 és també líder a Catalunya dels canals de televisió, amb 1.546.000 espectadors únics. TV3 ha estat líder destacada els 12 mesos de l’any.

A nivell estatal la categoria de televisió està liderada per RTVE, i TV3 registra una mitjana de 2.062.000 espectadors únics.

Catalunya Ràdio. Catalunya Ràdio també ha registrat un destacable creixement d’audiència a Catalunya durant el 2018, arribant a més de 519.000 usuaris únics de mitjana mensual. Comparant-ho amb el 2017, l’increment ha estat d’un 18%.

Catalunya Ràdio és la tercera emissora amb més audiència a Catalunya i té una cobertura del 9,9%, amb un increment de l’11,8% respecte a l’any anterior. Lidera el rànquing la Cadena SER, amb 972.000 usuaris únics, i en segona posició hi ha RAC1, amb 772.000 usuaris únics.

Catalunya Ràdio està en cinquena posició de les ràdios generalistes a Espanya, amb 852.000 usuaris únics (-22,6%). Lidera la Cadena SER, amb 7.238.000 usuaris únics, i RAC1 està en quarta posició (862.000).

Dades internes (Adobe Analytics). Les dades internes ens permeten aprofundir en el detall de les audiències digitals i conèixer els patrons de consum dels usuaris a les diverses plataformes on la CCMA distribueix els seus continguts (web, aplicacions mòbils, televisió connectada, xarxes socials, etc.)

El portal de la CCMA. Amb les dades internes d’Adobe Analytics, el portal de la CCMA ha registrat una audiència mensual de 3 milions d’usuaris únics. És una dada inferior a la del 2017 (-14%), sobretot a causa del pes que aquell any va tenir l’audiència registrada el mes d’octubre, quan es van superar els 8 milions d’usuaris únics, una dada mai registrada al portal de la CCMA. El desembre del 2018 es va fer fet el procés de migració del web de Catalunya Música cap al portal de la CCMA. Això vol dir que a finals del 2018 totes les emissores ja han quedat integrades digitalment al portal de la CCMA, però durant el 2018 encara va existir la web pròpia de Catalunya Música. El web de l’ésAdir ha tingut un creixement del 25% en usuaris únics respecte a l’any anterior. Temàticament, dins del portal de la CCMA destaca el predomini dels continguts informatius i els programes i sèries de TV.

Pel que fa a les fonts de trànsit de les visites del portal, cal dir que estan bastant repartides en tres parts de magnituds similars. La font principal és el trànsit procedent de cercadors, amb un 37% de les visites. En aquest cas hi tenen bastant pes les visites que arriben al portal a través de Google buscant alguna de les marques conegudes de la CCMA (TV3, Catalunya Ràdio, 324, el nom dels programes, etc.). El segueix molt de prop el trànsit directe (Teclejat / Favorits) (35%) i el procedent de les xarxes socials (27%), que el 2018 ha disminuït, en bona part pels canvis en els mateixos algorismes de les xarxes socials, que mostren als seus usuaris menys continguts generats pels mitjans de comunicació.


El mòbil, dispositiu principal. Un 57% dels usuaris han utilitzat aquest dispositiu per accedir al portal de la CCMA. Pel que fa al consum de vídeo, en el conjunt del 2018 el telèfon mòbil ha estat el dispositiu d’accés principal (44%). La suma del consum des de dispositius mòbils (mòbils i tauletes) supera àmpliament el consum des d’altres dispositius com ordinadors o televisors connectats. El conjunt d’usuaris que escolten àudio des de mòbils i tauletes és d’un 66% i en el cas del vídeo representen un 57% del total.

Xarxes socials. El nombre de seguidors a les xarxes socials segueix incrementant-se de manera considerable. Al tancament del 2018 la suma de seguidors dels perfils de la CCMA a Facebook supera els 5,1 milions de seguidors, amb un creixement del 4,1% des de desembre del 2017. El creixement ha estat encara més gran a Twitter (+11%), on s’ha arribat a un total de 3,88 milions de seguidors entre tots els perfils de la CCMA en aquesta xarxa social. La política també ha estat el contingut predominant dels programes més comentats a les xarxes socials durant la seva emissió. L’emissió de documentals relacionats amb l’1 d’Octubre han generat molta conversa a les xarxes socials. I 5 de les 10 emissions més comentades van ser del programa “Preguntes freqüents”. Aquestes són dades proporcionades per Kantar Media.

Consum a YouTube. La CCMA publica també diversos dels seus continguts a través de la plataforma YouTube, fet que permet arribar a una audiència diferent a l’obtinguda a través de la seva pròpia plataforma digital. Durant el 2018, el nombre de subscriptors als canals de TV3 a YouTube ha crescut un 22,7%. El nombre de visualitzacions dels vídeos publicats a YouTube ha superat els 100 milions però s’ha reduït respecte a l’any anterior.

Televisió connectada. Cada any són més els espectadors que consumeixen els continguts de TV3 a través de la TV connectada. Durant el 2018 han accedit a aquests serveis una mitjana mensual de 246.000 usuaris únics, un 26,3% més que el 2017. Actualment, el consum de vídeo des de la TV connectada suposa un 10% del consum total de vídeo. El 42% de les reproduccions de vídeo en l’entorn de la TV connectada es fan a través dels serveis en la plataforma HbbTV, i la resta es fan en les aplicacions de Smart TV creades en les plataformes dels fabricants de televisors.

Aplicacions per a mòbils. Durant el primer semestre de l’any 2018 es va fer la migració de les dades de les aplicacions mòbils per integrar-les amb les del portal web amb la finalitat de millorar-ne la gestió. Per aquest motiu en alguns mesos de l’any no hi ha dades disponibles de determinades aplicacions. L’app de TV3 ha estat la més utilitzada tots els mesos de l’any, però cal remarcar l’increment d’audiència de l’app del 3/24 en un 24,2% respecte a l’any anterior.

Consum de vídeo i àudio. El consum de continguts audiovisuals ha registrat el 2018 un descens en el nombre d’usuaris únics però un increment de reproduccions. La mitjana mensual de reproduccions de vídeo ha augmentat un 3,4% i en el cas de l’àudio ha crescut un 19,4%.

Vídeo. La tendència general en el consum de vídeo és el predomini del consum dels continguts a la carta per sobre dels continguts en directe. Aquesta tendència s’ha mantingut també el 2018. Hem tingut una mitjana mensual de més d’1,5 milions d’usuaris únics, que han fet 9,2 milions de reproduccions. En total, s’han fet 110 milions de reproduccions de vídeo durant tot l’any. Les 25 emissions en directe amb més audiència cal destacar que totes estan relacionades amb el futbol o bé l’actualitat informativa. El moment de màxima audiència en directe va ser el dia 7 de març, arran del partit de la Supercopa de Catalunya entre el Barça i l’Espanyol.

Pel que fa al consum a la carta, el llistat dels 25 vídeos més vistos justament està clarament dominat per la ficció i l’entreteniment. El fenomen “Merlí” obté, un any més, unes dades d’audiència especialment elevades, tot i que només es van emetre els dos darrers capítols de l’ultima temporada a principis d’any.


Àudio. El consum d’àudio registra també uns creixements molt importants de les reproduccions en directe (+25,7%) i a la carta (2,3%), tot i que la dada d’usuaris únics és inferior a la del 2017 (-12,5%). Com és habitual, a la ràdio hi ha una divisió a parts iguals entre el nombre d’usuaris que escolten continguts en directe i a la carta. Les emissions en directe més escoltades també tenen a veure principalment amb l’actualitat informativa i les transmissions dels partits del Barça. L’emissió amb més audiència va ser el dia 21 de desembre, el dia de la convocatòria de l’aturada de país, amb més de 37.000 usuaris en directe a “El matí de Catalunya Ràdio”.

 

(Extret de la Memòria anual d’activitats de la CCMA de 2018.)

Articles relacionats

Mitjans Digitals de la CCMA 2016

Replantejament estratègic de la CCMA durant el 2016 a YouTube, on TV3 fa arribar continguts a noves audiències mentre Catalunya Ràdio aposta pel consum d’àudio al web

Mitjans Digitals de la CCMA 2017

Any d’audiències rècord en l’entorn digital: més d’un terç dels internautes de Catalunya han triat els mitjans digitals de la CCMA per a informar-se i entretenir-se

Mitjans Digitals de la CCMA 2019

Any d’audiències rècord en l’entorn digital, amb un 46% dels internautes de Catalunya que han triat els mitjans digitals de la CCMA per informar-se i entretenir-se

Mitjans Digitals de la CCMA 2020

La CCMA ha registrat una mitjana mensual de 2.667.000 usuaris únics a Catalunya, cosa que suposa un creixement del 4,8% respecte al 2019

Estigues al dia. Subscriu-te al butlletí