Ensopegada de Sam Altman davant l’avenç imparable de Microsoft amb la seva IA Copilot
OpenAI, Google i Microsoft mostren les seves cartes en 10 dies decisius per a la popularització de la IA. Apple ho farà al juny. Nvidia supera les expectatives del mercat amb els seus xips
Imatge generada per Saül Gordillo amb la IA Midjourney.
En 10 dies hem assistit al més potent de la IA en el que portem d'any, Sora, a part. Necessitarem molt temps per provar i gaudir de les novetats anunciades per OpenAI, Google i Microsoft des del dilluns de la setmana passada fins aquest dimarts. Caldrà veure quins anuncis ens portarà Apple al juny i llavors la pregunta serà: tota la carn d'IA del 2024 ja està a l'assador o això no s'aturarà? Que portem mesos pronosticant que tot el que han anunciat OpenAI, Google i Microsoft —i dies enrere Meta— seria una realitat no vol dir que estiguéssim preparats per a digerir-ho o, el que és pitjor, per a evitar un desavantatge amb la IA respecte a la majoria de la població, l'economia, les institucions, etc. L'episodi de Scarlett Johansson ressona en els grans mitjans de comunicació i els diaris li planten a Sam Altman un 'semàfor vermell', però molts dels anuncis realitzats encara no estan a disposició del públic —penso en Sora d'OpenAI o en alguns serveis amb IA que integrarà Google pròximament— i quan tot el promès estigui desplegat per les grans tecnològiques molts sectors de la població tindran la guàrdia alta i una mica de por.
És un handicap que a Altman se li doni per imitar Elon Musk tuitejant a X i embolicant-se en el fang per la veu de Sky a GPT-4o que s'assembla a l'actriu de la pel·lícula 'Her'. OpenAI no ha tingut una bona setmana perquè, al marge que la gratuïtat del seu últim model i la multimodalitat són un gran avenç, per primera vegada ha ofert una imatge de certa imprudència, més que en la crisi del novembre passat. Per primera vegada, molts mitjans han analitzat la sortida d'Ilya Sutskever i el desmantellament 'de facto' de l'equip de 'superalineació' com un retrocés i la mort definitiva de l'organització sense ànim de lucre que va ser OpenAI.
OpenAI no ha tingut una bona setmana perquè, a part de que la gratuïtat del seu darrer model GPT-4 i la multimodalitat són un gran avanç, per primera vegada ha ofert una imatge de certa imprudència, més que en la crisi de novembre passat.
El que fins ara era una preocupació d'analistes, divulgadors i mitjans hiperespecialitzats ha donat pas a una cobertura mediàtica més generalista, sota la idea que la revenja d'Altman davant Sutskever és un problema per al control humà d'una AGI de conseqüències preocupants. Els que hem mantingut posicions tecnooptimistes i proclius a la valentia de Sam Altman, aquests dies tenim algun argument de pes en contra —les acusacions de l'anterior junta directiva de manca d'honestedat d'Altman per justificar el seu acomiadament i la relliscada de la gestió tuitera sobre la veu Sky a GPT-4o després de l'intent fallit d'obtenir el permís de Johansson—, de tal manera que el bon gust de boca de la presentació de Mira Murati de l'últim model de ChatGPT ha quedat eclipsat per aquests dos episodis posteriors.
O sigui, que els errors de màrqueting de Google amb la presentació primera de Gemini de fa mesos —i l'esquela de Bard— han donat pas a un llarg i repetitiu acte de la setmana passada, sí, però sense retrets a curt termini, molt teixit d'IA i un Sundar Pichai que s'ha prodigat en podcasts i mitjans. I el que va ser una breu i impactant presentació d'OpenAI de GPT-4o ha donat pas a crítiques mediàtiques per la posterior gestió d'Altman. En canvi, els que mantenen coherència, persistència i sobrietat mediàtica i de màrqueting són els de Microsoft, amb Copilot, Edge, Phi-3 i els nous ordinadors amb PC Copilot+. Només li han qüestionat el Recall per la privadesa —els 'torys' al aguait—, però han reaccionat ràpid.
Satya Nadella, el CEO de Microsoft, no es va fer la foto amb l'Altman a l'esdeveniment d'aquesta setmana —també llarg, més que el de Google i sense badalls del públic en el streaming—, però van convidar el CEO d'OpenAI a pujar a l'escenari, tot i que no va anunciar res de concret. A mesura que avançava l'esdeveniment de Microsoft i no apareixia l'Altman, anava pensant si, després de la polèmica amb la veu de GPT-4 i de la ruptura definitiva i pública amb en Sutskever i en Jan Leike, l'aparició del CEO d'OpenAI li beneficiava o no a en Satya Nadella, en quant a imatge i reputació. No ho sé. Vaig dubtar si seria rebut amb aplaudiments o amb una certa fredor. El simple dubte, el temor, indica que alguna cosa ha passat.
Imatge generada per Saül Gordillo amb la IA Midjourney.
Amazon inverteix a l’Aragó 10 vegades més que Espanya en la seva flamant estratègia d'IA
El que és cert és que aquesta setmana Microsoft ha fet passos importants en la popularització del seu Copilot en l'entorn empresarial i domèstic. I que la seva aliada OpenAI acaba d'arribar a un acord de 250 milions de dòlars amb la companyia del Wall Street Journal, i cada vegada són més i millors els mitjans de comunicació que s'associen amb l'empresa de ChatGPT per ficar-li notícies fiables i combatre la desinformació. No menyspreïm les aliances d'OpenAI amb grans conglomerats de mitjans reputacionalment potents, malgrat els 'semàfors vermells' que els diaris dediquin a Altman per voler imitar Elon Musk. I també d'alguna caiguda.
OpenAI acaba d'arribar a un acord de 250 milions de dòlars amb la companyia de The Wall Street Journal, i cada vegada són més i millors els mitjans de comunicació que s'associen amb l'empresa de ChatGPT per introduir-hi notícies fiables i combatre la desinformació.
A Cannes una pel·lícula sobre el president rus generada amb IA, 'Putin', ho ha petat. Amazon inverteix 10 vegades més a Aragó amb megacentres de dades (15.700 milions) que el Govern d'Espanya amb la seva Estratègia d'IA (1.500 milions). Ara que tots parlem amb ChatGPT, la seva latència s'escurça i ens xiscla, bromejar o flirtejar, just ara que fins i tot s'usarà al BBVA, a Amazon es plantegen una subscripció de pagament per ficar-li IA a Alexa. Fa temps. Adobe Lightroom ara té el seu propi "esborrany màgic" impulsant per IA. Compte amb Elon: Grok, la IA d'Elon Musk i X, ja reconeix imatges. Nvidia és l'Alemanya futbolera d'abans, que sempre guanyava: El titànic dels xips d'IA torna a superar les expectatives del mercat. I, per acabar, una de calç i una d'arena: Humane busca comprador després del fracàs de l'AI Pin. Suno, l'estrella de la música generada per IA, arriba a una valoració de 500 milions.
Gràcies pels vostres comentaris d'aquests dies sobre Algoritme Transparent. No era conscient de la bona consideració del butlletí entre els més documentats en IA. ¡Fins la setmana que ve!
Google intenta esquivar el ‘troleig’ de la companyia de ChatGPT amb una presentació extensa, carregada de novetats i repetitiva, però d’una rellevància i impacte indubtables
atalunya decep en la proposta electoral sobre IA, Mustafa Suleyman fa ombra a Sam Altman i Google DeepMind prediu com interactuen les molècules de la vida
Els polítics embogeixen amb les prohibicions. Von der Leyen amb TikTok i Meta, Rishi Sunak amb les contrasenyes febles, i Pedro Sánchez amb els seus oponents digitals
Els Estats Units i Europa posen ferm a TikTok, Apple mostra un tast amb OpenELM, i Meta gaudeix posant-se les ulleres de realitat mixta Quest Horizon OS i les multimodals de IA Ray-Ban.