Algoritme Transparent. OpenAI pacta amb el Financial Times i rep demandes de vuit diaris nord-americans

Algoritme Transparent. El món és digital. OpenAI pacta amb el Financial Times i rep demandes de vuit diaris nord-americans. 5 de maig de 2024

Benvinguts a una nova edició del podcast "Algoritme Transparent", on avui abordarem temes candents que es debaten arreu del món tecnològic i polític. Som-hi!

Per començar, diaris nord-americans i activistes europeus estan aixecant la veu contra una de les eines més revolucionàries del moment: ChatGPT. Però, què està passant exactament? Sembla que la guerra no és només digital, sinó també legal. Vuit grans periòdics, propietat del fons de cobertura Alden Global Capital, han presentat una demanda contra OpenAI i Microsoft aquesta setmana, reclamant compensacions econòmiques per la utilització dels seus articles per entrenar models d'Intel·ligència Artificial sense el seu permís. Aquests inclouen noms tan coneguts com el New York Daily News i el Chicago Tribune.

Mentrestant, OpenAI no està precisament de braços plegats. L'empresa ha expressat el seu suport a les organitzacions periodístiques i busca activament aliances per mitigar aquestes preocupacions. Recordem que la necessitat de dades per entrenar aquestes tecnologies és immensa, però també cal respectar els drets d'autor.

En paral·lel, els polítics de tot el món s'endinsen en el debat sobre les tecnologies emergents. Von der Leyen a Europa, Rishi Sunak al Regne Unit i Pedro Sánchez a Espanya, cadascun amb la seva batalla particular contra plataformes i pràctiques que consideren perjudicials o insegures, com TikTok, Meta o les contrasenyes febles.

I parlant de regulacions, el grup europeu de drets de privacitat NOYB ha posat el focus en OpenAI, presentant una queixa per presumpta violació del GDPR. Aquesta queixa s'enfoca en la difusió de dades personals incorrectes per part de ChatGPT, una situació que ni la mateixa OpenAI sembla poder frenar totalment.

Però no tot són desafiaments en aquesta era de la intel·ligència artificial. També hi ha oportunitats, com demostra el cas d'El País i altres grans grups mediàtics que busquen replicar el seu acord amb OpenAI per crear noves fonts de monetització. Carlos Núñez, president executiu de Prisa Media, va més enllà en afirmar que "la IA no és una amenaça per al periodisme", sinó una eina que pot ajudar a enriquir-lo.

Finalment, mentre ens acostem a les eleccions europees, Brussel·les no perd temps i inicia investigacions sobre si plataformes com Facebook i Instagram incompleixen els preceptes del Reglament de Serveis Digitals. I amb un panorama on la regulació es torna cada vegada més estricta, la pregunta que flota a l'aire és: estem preparats per aquest nou món digital que s'acosta ràpidament?

Això és tot per avui a "Algoritme Transparent". No oblideu subscriure-us i seguir-nos per estar al dia de les últimes novetats en tecnologia i política. Fins la propera!

Estigues al dia. Subscriu-te al butlletí