IA en el periodisme: un canvi imparable i desigual

El 75% dels enquestats utilitzen la IA en la cadena de valor del periodisme, evidenciant la ràpida adopció d’aquestes tecnologies

IA en el periodisme: un canvi imparable i desigual
DALL·E 3 / Saül Gordillo

L'estudi Generating Change de JournalismAI ha llançat llum sobre com la Intel·ligència Artificial (IA) està transformant el periodisme a nivell mundial. Aquí destaquem els 10 punts més rellevants i impactants de la investigació:

Desigualtat en la distribució:

La IA està distribuïda de manera desigual entre organitzacions grans i petites, així com a nivell regional entre els països del nord i sud global. Aquest desequilibri ressalta la bretxa existent en l'accés i aprofitament d'aquestes tecnologies.

Concentració de beneficis:

Els beneficis socials i econòmics de la IA es concentren en el nord global, deixant els països del sud global lluitant amb les seqüeles del colonialisme i una falta de recursos i infraestructures.

Adopció massiva:

Més del 75% dels participants en l'estudi utilitzen la IA en alguna etapa de la cadena de valor del periodisme, evidenciant la ràpida adopció d'aquestes tecnologies en la indústria.

Cerca d'eficiència:

La principal motivació per incorporar IA és augmentar l'eficiència i la productivitat, alliberant temps perquè els periodistes es dediquin a tasques més creatives.

Canvi en les redaccions:

La integració de la IA està modificant les funcions i competències requerides en les redaccions, demanant formació i perfeccionament continu.

Desafiaments tècnics i financers:

Les limitacions financeres i les dificultats tècniques es mantenen com els reptes més grans per integrar la IA en les redaccions.

Preocupacions ètiques:

Les implicacions ètiques de la IA en la qualitat editorial i altres aspectes del periodisme preocupen a més del 60% dels enquestats, ressaltant la necessitat de transparència i directrius ètiques.

Necessitat de formació:

Gairebé el 43% de les respostes subratllen la importància de formar els periodistes i la resta del personal en l'alfabetització en IA i en altres habilitats emergents.

Innovació vs. concentració de poder:

Encara que les empreses tecnològiques estan impulsant la innovació en IA, existeix una preocupació creixent pel seu afany de lucre, la concentració de poder i la falta de transparència.

El futur de la IA en el periodisme:

Al voltant del 80% dels enquestats esperen que la IA adquireixi un paper encara més important en les seves redaccions en el futur, influenciant en àrees com la verificació de dades, la personalització de continguts i l'ús de chatbots.

Aquesta anàlisi destaca la transformació radical que està experimentant el periodisme a través de la IA, alhora que subratlla els desafiaments i les desigualtats existents en la seva adopció i aprofitament.

Articles relacionats

Estigues al dia. Subscriu-te al butlletí