Èxit d’audiència del 324.cat
En 4 anys hem multiplicat l’audiència diària per 6, i la mensual per 4, situant el portal com a referent de la informació en català a Internet

A finals del 2016, des de la direcció de Mitjans Digitals de la CCMA vam iniciar una redefinició estratègica del portal informatiu de TV3 i Catalunya Ràdio. L’objectiu que ens vam proposar era renovar el 324.cat per convertir-lo en un referent informatiu en l’àmbit digital català. En aquests 4 anys i mig hem multiplicat l’audiència diària per 6, i la mensual per 4. El 2015 s’havia tancat l’any amb 645.000 usuaris únics de mitjana mensual, i el maig d’aquest 2021 vam arribar als 2 milions i mig d’usuaris. Un creixement espectacular afavorit per l’actualitat, però bàsicament per la bona feina dels professionals de les redaccions i de Mitjans Digitals.
A part, aquests darrers anys també hem convertit el 324.cat en el mitjà informatiu en català de referència a les xarxes socials, amb el lideratge de Twitter, amb 670.000 seguidors, i a Instagram, amb 400.000. L’impacte dels vídeos en aquesta segona xarxa social és enorme. També hem millorat en mètriques més qualitatives, i el nivell de fidelització a l’app del 324 és molt alt.
Per tant, podem dir que ens aquests últims anys hem aconseguit, sense dubte, situar-nos com a referents de la informació en català a Internet des dels mitjans públics.
Ara bé, tal i com vaig respondre divendres a la comissió de control del Parlament de Catalunya a la CCMA, arran d’una pregunta del diputat Francesc Ten, el desplegament de tota aquesta estratègia digital s’ha fet en un context amb moltes dificultats pressupostàries per als mitjans públics, com bé saben tots els diputats, i aquestes dificultats han afectat molt l’àmbit digital.
Som conscients que caldria fer moltes millores d’usabilitat en els nostres productes digitals, però a la CCMA ens calen més perfils experts en experiència d’usuari i desenvolupament. També és imprescindible incorporar perfils experts en SEO, indispensables avui en dia en un mitjà de comunicació, i més redactors amb capacitacions digitals.
Des de l’Àrea de Mitjans Digitals de la CCMA tenim clar el full de ruta a seguir, volem desenvolupar i fidelitzar noves audiències, especialment milènials i generació Z, desplegant presència a noves plataformes digitals i creant nous formats i noves narratives. Volem ser més competitius a nivell de posicionament orgànic als cercadors. I també volem tenir més coneixement de la nostra audiència per a millorar constantment el servei.
Però, amb els recursos actuals, hem tocat el moll de l’os i sense un canvi de model és molt difícil que els mitjans de comunicació públics del país puguin mantenir un lideratge digital. La competència a Internet és global, i com no fem aquesta aposta ferma pel digital, la presència de la CCMA a Internet es debilitarà i, per tant, els continguts de qualitat i servei públic en català s’aniran deixant de consumir.
Amb l’aposta actual hem aconseguit un lideratge referencial del 324.cat a Internet, però si no impulsem un canvi de model estructural serà impossible mantenir el nivell actual i continuar creixent, fidelitzar l’audiència i arribar a nous públics, especialment els joves.