Repòrter, maig de 2001 | El bateig virtual de l’Ajuntament de Calella
Els calellencs ja tenen a la seva disposició una adreça de correu electrònic i poden pagar els impostos per Internet. El nou web de l'Ajuntament, calella.org, neix per donar servei al ciutadà. Per això posa en marxa l'Oficina 24 hores.
Hotelers, agències de viatge i empresaris de Calella van llançar-se ràpidament a la World Wide Web tan bon punt van veure la seva oportunitat de negoci. Alguns d'ells van començar fa anys a utilitzaria Xarxa com a eina de gestió i comunicació amb els clients i, sobretot, com una possibilitat de divulgar el potencial turístic del municipi. Ara, és l'Ajuntament qui ha fet el salt endavant i s'estrena al món virtual amb un web que neix amb voluntat de donar servei al ciutadà: http://www.calella.org.
El nou web municipal, que va ser presentat a la premsa i els grups municipals el 26 d'abril, va ser un dels encàrrecs que va rebre el regidor Xavier Gaset: la implantació de les noves tecnologies. Gaset, que habitualment porta la cartera d'Urbanisme, ha tingut cura d'adaptar definitivament l'Ajuntament a la informàtica —dotar-lo de personal qualificat i ordinadors— i també d'impulsar el web. En un any, s'ha fet una inversió d'uns 7 milions en l'adquisició de 20 nous equips informàtics i en la creació d'una xarxa d'Intranet per a tots els treballadors municipals.
El dia de la presentació del web, l'alcalde, Josep Basart (ERC), va agrair l'esforç a Gaset (PSC), que va navegar en directe per mostrar als assistents els nous serveis a la Xarxa: adreces de correu electrònics per a qualsevol calellenc, visites virtuals al municipi, un directori d'entitats i associacions, l'infoservei, i l'Oficina 24 hores, entre d'altres. Precisament aquest últim servei, que encara manca desenvolupar, representa un important salt endavant de cara als ciutadans. L'Oficina 24 hores neix amb la intenció que es puguin realitzar una gran quantitat de tràmits i gestions administratives per Internet, de manera que el ciutadà no es vegi obligat a desplaçar-se per obtenir, per exemple, un certificat d'empadronament o per pagar els seus impostos.
El pagament d'impostos per Internet és un dels primers tràmits que poden fer ja els ajuntaments de la província que tenen delegada la gestió de l'IBI, l'IAE, l'Impost de Vehicles —o d'altres— a l'Oficina de Gestió Tributària de la Diputació de Barcelona. El diputat president de l'Àrea d'Hisenda de la Diputació i alcalde de Caldes d'Estrac, Joan Rangel, no es va perdre la presentació del web, que ha estat possible gràcies al suport econòmic i tècnic de l'administració provincial.
L'Oficina 24 hores ha de permetre en un futur realitzar moltes més gestions de les que tan sols s'anuncien i que, en aquests moments, no són possibles fins que no hi hagi alguna manera de solucionar un problema general relacionat amb la legalitat i reconeixement de la signatura virtual dels documents oficials.
Un altre servei ciutadà que el web de l'Ajuntament de Calella ofereix és l'Infoservei, que inclou des d'un taulell virtual d'anuncis oficials, fins a la possibilitat de consultar ordenances, ofertes de treball de l'administració, i una agenda d'activitats socials i culturals. Aquest últim aspecte es complementa també amb un vincle directe al web de la publicació Vadecultura, que impulsen les llibreries La Llopa, L'Arbre Verd i La Pilona, i que recull actes de diversa índole organitzats a diferents municipis del Maresme.
Pel que fa a les notícies del municipi, el cibernauta té la possibilitat de consultar les que genera el propi Ajuntament i les que elabora regularment vilaweb.com/Calella, que també disposa d'un link o vincle directe a calella.org.
Finalment i com a curiositat, tot aquell que navegui pel web municipal pot fer una «visita virtual» a la ciutat, passejant sobre un plànol digitalitzat i on estan assenyalats els diferents monuments i indrets d'interès, sobre els quals és possible obtenir fotografies i informació complementària.
Tot i que el web no té una intencionalitat turística —aquesta vessant ja la cobreix el web fet per Publintur peral Patronat de Turisme (http:www.publintur.es/ Calella)—, la informació bàsica es pretén traduir properament a 5 idiomes: castellà, anglès, francès, alemany i italià.
(Article d'Ana Villaverde a la revista Repòrter, número 102, maig de 2001, pàgina 21.)