Repòrter, juliol-agost de 1999 | Morell és alcalde amb el PP de soci a Pineda de Mar

CiU i el PP s'entenen per pactar i deixen el socialista Josep Lluís Fillat a l'oposició, tot i haver guanyat les eleccions



El ventall de possibilitats era limitat. Tots tres volien ser alcalde, però només podia ser un. El guanyador de les eleccions, l'exalcalde socialista Josep Lluís Fillat, haurà de viure el nou mandat municipal a l'oposició. CiU i el PP s'han posat d'acord per desplaçar-lo. L'aritmètica afavoria aquesta entesa, i les negociacions entre Josep Lluís Fillat (PSC) i Joan Morell (CiU) per formar govern no van anar enlloc. Dos dies abans de la presa de possessió, CiU i el PP van tancar el pacte. El dia abans, Fillat ja va fer tard a l'hora de trucar a la porta del PP. Aquest últim partit va arribar a reclamar l'alcaldia compartida durant els primers contactes post-electorals. Però a mesura que passaven els dies, Norbert Pelàez (PP) va anar rebaixant les seves condicions. Una dedicació exclusiva al consistori, la primera tinença d'alcaldia i la regidora d'Urbanisme li eren més favorables que quatre anys a l'oposició. A part d'Urbanisme, el PP també gestionarà Governació (Antoni Carmona) i Sanitat i Medi Ambient (Antoni Santiago).

El 3 de juliol, Fillat va preguntar al nou alcalde, Joan Morell: «Vostè té l'obligació d'explicar al poble per què no s'ha respectat el resultat de les eleccions». La ruptura entre CiU i el PP fa un any —amb el convergent Salvador Llorens a l'alcaldia— també va tenir un reflex en el ple de presa de possessió. «L'home és l'únic animal que ensopega dues vegades amb la mateixa pedra. Senyor Morell, vostè ja sap qui governarà l'Ajuntament?», va preguntar el líder socialista en referència al portaveu del PP, Norbert Pelàez.

Per a Joan Morell, que és regidor de CiU des del 1991 i té 37 anys d'edat, el nou govern serà «fort, estable i beneficiós per a Pineda». De fet, el nou alcalde pinedenc entén que aquest pacte és «el millor que podia passar». Morell ha sol·licitat una excedència a l'entitat bancària on treballa per poder-se dedicar en exclusiva a l'alcaldia. Un altre regidor de CiU, Manuel Romero, també es dedicarà exclusivament a l'Ajuntament, amb la qual cosa el nou govern pretén reforçar el poder polític i la presència dels càrrecs electes.

El pacte entre CiU i el PP ha indignat la cúpula dels socialistes, que estudien algunes represàlies a nivell d'altres organismes i administracions. Per al PP, pot suposar perdre la vicepresidència que ocupava a la Federació de Municipis de Catalunya (FMC), que presideix el socialista Manuel Mas. També es pot traduir en una marginació de convergents i populars al Consell Comarcal. En tot cas, el pacte de Pineda seria la torna de l'acord subscrit entre les forces progressistes a Arenys de Mar, on el PSC i ERC compartiran l'alcaldia dos anys cadascun i CiU es quedarà a l'oposició havent estat la força més votada el 13 de juny.

(Article de Saül Gordillo a la revista Repòrter, número 82, juliol-agost de 1999, pàgina 8.)
 

Estigues al dia. Subscriu-te al butlletí