Repòrter: L'interès econòmic de la concessionària ACESA

La polèmica suscitada el mes passat entre l'empresa concessionària d'autopistes ACESA i la Direcció General de Trànsit ha deixat les coses com eren: els conductors I continuen igual d'indefensos quan paguen el peatge i han de fer quilòmetres de caravana. La proposició no de llei aprovada pel Parlament de Catalunya perquè la concessionària aixequi les barreres del peatge quan la circulació estigui a punt de col·lapsar-se ha estat papers mullats.
La reacció d'ACESA no ha estat mai tan visceral com en aquesta ocasió, quan la Cambra catalana ha intentat posar en qüestió els ingressos per peatge de l'empresa. El sentit comú ens diu que els peatges provoquen retencions perquè suposen una barrera que interromp la fluïdesa del trànsit. Doncs sembla que el conseller i director general d'ACESA, Josep Manuel Basànez, no opina igual, ja que considera que els problemes de retencions a les autopistes es deuen únicament a la confluència de massa conductors per a la capacitat de la via. Per acabar de defensar els interessos de la concessionària, Basànez adverteix que si fessin cas del Parlament i aixequessin les barreres dels peatges encara provocarien més embussos perquè la gratuïtat atrauria més automobilistes. Per últim, arriba a la conclusió que l'única sortida consisteix a impedir l'accés de vehicles a l'autopista quan aquesta sigui plena. És a dir, que entrin tots els cotxes possibles, però que paguin i desplaçar així les retencions a altres carreteres. Trànsit ha respost, amb bon criteri, que aquesta solució és poc viable ara per ara.
ACESA hauria de fer més cas dels partits polítics i no afavorir tant el benefici econòmic (23.000 milions al 1996). Al cap i a la fi, si aixeca les barreres unes hores durant algun dia concret, tampoc serà la ruïna d'una empresa que explota un bé públic com és una autopista. El que no pot ser és que l'enfrontament entre ACESA i Trànsit acabi amb un comunicat que deixa com a únics culpables de les retencions els conductors, per sortir tots a hores punta, els accidents i el mal temps. Aquesta visió còmica podria portar que els automobilistes haguéssim de demanar hora a ACESA o a Trànsit per poder circular.
(Editorial de la revista Repòrter, número 60, juliol-agost de 1997, pàgina 5.)