Repòrter: L'equilibri entre escola pública i escola privada

El cas de la revolta escolar de Calella ha posat de manifest les col·lisions que es donen entre els interessos públics i els privats en un tema tan sensible com l'ensenyament. Es tracta, sens dubte, d'un servei bàsic que l'Estat ha de garantir a la societat, comparable amb la sanitat. A l'ensenyament, l'opció privada ha de ser voluntària i lliure, però cal anar en compte amb la destinació dels fons públics.
La plataforma per defensar l'ensenyament públic a Calella no pretén perjudicar l'opció privada, sinó garantir-ne la pública. Aquest plantejament és raonable i lògic considerant l'ensenyament com un servei públic essencial que ha d'estar a l'abast de tothom. El mapa escolar de la Generalitat no és, a priori, més favorable a les escoles privades, però el problema el trobem en l'ordre de prioritats per desenvolupar aquests projectes. Els concerts econòmics amb els centres privats són positius, sempre que no es creïn buits en la cobertura pública, com denuncia la plataforma.
El Departament d'Ensenyament ha anunciat una sèrie de retallades en les escoles públiques, com el transport i el menjador, que coincideixen amb el tancament del centre de formació professional del Fòrum, que serà absorbit de forma provisional per l'Institut Bisbe Sivilla en aplicació de la reforma escolar. D'altra banda, els centres privats de Calella demostren tenir una gran salut. Els Escolapis estrenen nou edifici després de la polèmica operació urbanística de l'enderrocament de l'església, el Freta també té noves instal·lacions, inaugurades oficialment per un alt càrrec del Departament d'Ensenyament, en una mostra molt clara de suport institucional, i el centre Lestonnac manté el seu nom.
Cal tenir en compte, però, que per a un millor aprofitament dels recursos els municipis no es poden considerar unitats independents, sinó que en una zona com l'Alt Maresme es pot parlar clarament d'unitats territorials homogènies. Una d'elles és la compresa entre les poblacions de Calella, Pineda, Santa Susanna i Malgrat. La condició indispensable és que el transport públic estigui garantit. La situació ideal ha de ser la convivència entre les dues ofertes, però respectant el principi de prioritzar l'escola pública amb els fons de l'Administració.
(Editorial de la revista Repòrter, número 47, juny de 1996, pàgina 5.)