Repòrter, novembre de 1994 | Cal completar els accessos de l'autopista

L'autopista funciona bé. Això és un fet. Ha reduït el temps i ha facilitat el trajecte per anar d'una banda a l'altra de la comarca, en canvi de pagar peatge. Ofereix seguretat i amb els tres carrils per banda és capaç d'absorbir el trànsit d'hores i dies puntes. Al marge queda l'impacte ambiental, encara en mans dels tribunals. Però, hi ha un aspecte que no es correspon amb aquest bon funcionament de la nova via ràpida. Els alcaldes i el president del Consell Comarcal reclamen millores en els accessos. La interrelació dels pobles no està garantida ja que des d'algunes localitats no es pot anar en direcció Barcelona o Palafolls. Això crea situacions complicades en haver d'avançar o recular per la N-ll o travessar nuclis urbans per accedir a l'A-19 en la direcció desitjada.
El Ministeri d'Obres Públiques defensa una filosofia que, com l'autopista, coixeja. El MOPTMA vol que els vehicles que han de fer trajectes curts, entre pobles, circulin per la N-ll i que els que fan un trajecte més llarg ho facin per l'A-19. Per aconseguir aquest objectiu, la vella carretera es convertirà fins des d'ara fins al 96 en un seguit de rotondes i semàfors que reduiran sensiblement la velocitat. Això suposa ni més ni menys que obligar els conductors d'una forma encoberta a pagar peatge perquè circulin per l'autopista si volen anar més lluny que al poble del costat. L'autovia privatitzada en autopista havia de ser la variant de la N-ll, no l'única via d'intercomunicació del Maresme. El Govern central es gastarà 3.500 milions de pessetes en canviar la N-ll, que s'inclouen en els 20.000 promesos als alcaldes socialistes com a compensació per haver privatitzat l'autopista. Un cop consolidat el peatge, s'imposa acabar l'autopista amb accessos complets. Les reivindicacions dels ajuntaments són legítimes i justes. Arenys de Mar té un centre urbà que ha de suportar un trànsit intens i els nous semàfors davant la Muvisa per entrar a l'A-19 pel polígon provoquen accidents. L'enllaç de Calella i Pineda va ser polèmic des del primer dia i no satisfà ningú. Pineda reivindica amb justícia entrades i sortides pròpies completes i no solament per anar a Palafolls, com fins ara. En aquesta última localitat i a Tordera s'ha incrementat el trànsit amb els vehicles procedents del final de l'autopista i s'ha creat el temut coll d'ampolla que no estarà resolt fins que es construeixi la nova via ràpida de la Costa Brava. S'imposa un esforç per part de les administracions per buscar solucions i considerar l'Alt Maresme com una comarca de primer ordre.
(Editorial de la revista Repòrter, número 28, novembre de 1994, pàgina 5.)