Repòrter, juliol de 1994 | Elogis per a l'autopista

«Avui és un dia de goig», va dir el ministre Josep Borrell en començar el seu parlament durant la inauguració de l'autopista, que es va celebrar el 20 de juny a l'esplanada del peatge d'Arenys de Mar, amb la presència de nombrosíssimes autoritats i polítics, entre els quals destacaven els socialistes. El titular del Ministeri d'Obres Públiques, Transports i Medi Ambient (MOPTMA) va presentar l'A-19 com un exemple a seguir, ja que té un peatge «tou» —costa 7,5 pessetes per quilòmetre— i respecta el medi ambient, a més de millorar el transport. «És una bona solució per a un paisatge difícil», va afegir Borrell, que es va referir als 300.000 arbres i arbusts que s'han plantat al llarg dels 36,4 quilòmetres del nou traçat. Borrell asseguraque l'autopista revitalitzarà la comarca i, en aquest sentit, va recordar les inversions del seu ministeri al Maresme: millores de la línia fèrria, actuacions a la N-ll, la connexió de la «pota» nord a Montgat, el cobri ment de rieres i la prolongació de l'A-19 fins passat el riu Tordera, que s'acabarà de construir d'aquí a 2 anys. Des del punt on morirà l'autopista del Maresme, confluint amb la carretera d'Hostalric a Blanes (GI-600), al terme de Tordera, l'A-19 enllaçarà amb l'autopista fins a Lloret de Mar —que és competència de la Generalitat— i amb l'A-7 a Maçanet de la Selva. En relació amb aquest últim projecte, que anirà a càrrec del Govern central, el ministre Borrell va dir que trigarà entre 4 i 5 anys a executar-se.

El president d'ACESA, Josep Vilarasau, va destacar—en el seu discurs— les mesures correctores que s'han dut a terme per reduir l'impacte ambiental i els avenços tecnològics de què disposa la via, que va qualificar d''«autopista intel·ligent». Josep Vilarasau va agrair la col·laboració del personal de la companyia, de la comarca i, especialment, del ministre. L'alcalde d'Arenys de Mar, Ignasi Moreno, en canvi, va recordar els conflictes viscuts al Maresme sobre aquest projecte, però va demanar «sentit de l'humor» i va manifestar que l'obra és «imprescindible» per al desenvolupament de la comarca, després d'admetre l'impacte ambiental que s'ha produït.
Si el parlament d'Ignasi Moreno va ser entre crític i complaent, el del conseller de Política Territorial i Obres Públiques de la Generalitat, Josep Maria Cullell, va ser excessivament enaltidor, segons consideren fonts de CiU al Maresme, tenint en compte l'enfrontament polític i institucional protagonitzat per la Generalitat, el Consell Comarcal i els consistoris convergents abans i durant l'execució de les obres. El president del Consell Comarcal, Joaquim Rey, per exemple, va mantenir una actitud de discreció durant l'acte —tot al contrari de Ramon Camp, ex-president del Consell i cap de l'oposició de Mataró—, en què el conseller no va estalviar- se elogis per a l'autopista. Cullell vadir que es tractava d'un «dia de festa» perquè l'autopista reportarà «beneficis importants» tant per a la comarca com per al país i per als propis usuaris. El conseller de Política Territorial creu que l'obra està «molt ben feta» i entén que «acabarà de vertebrar el Maresme del sud amb el del nord». Josep Maria Cullell va informar que aquest any sortirà a exposició pública el projecte tècnic de l'autopista de la Costa Brava sud, que arribarà a Lloret.

Els serrells de l'A-19
El director general de la concessionària, Josep Manuel Basáñez, es va comprometre —dies abans de la inauguració— a solucionar els problemes que ha causat l'autopista, en resposta a les reiterades queixes dels pagesos d'Arenys de Mar, que no poden accedir a les seves finques, situades a prop a l'A-19. «No podem resoldre tots els problemes del Maresme, però ens comprometem a solucionar els serrells de l'autopista», va dir Basáñez, que va afegir: «No marxem del Maresme quan l'autopista entri en servei. Ens quedem i volem ser bons veïns dels nostres veïns». L'autopista va entrar en servei el dia 21 a les 6 de la matinada, però amb l'enllaç de Canet de Mar tancat, atès que el Ministeri no ha construït una avinguda de connexió entre l'accés a rA-19 i la població. Borrell va assegurar que aquest projecte, que costa 122 milions, es licitará immediatament. ACESA espera que l'enllaç pugui funcionar després de l'estiu, mentre que l'alcalde de Canet, Josep Rovira, creu que serà abans de Nadal. Josep Rovira atribueix el fet que Canet no tingui accés a la «descoordinació» que s'ha donat entre la concessionària i el Ministeri.
Les obres de l'A-19 anaven a marxes forçades durant els dies previs a l'obertura, ja que fins i tot després de la inauguració continuaven els treballs en diversos punts del traçat. La concessionàha, tot i que semblava impossible, va entregar a temps l'obra de cobriment i asfaltatge del rierany dels Frares, que separa Calella i Pineda. La ordenació del trànsit, però, es va senyalitzar el diumenge i el dimarts —primer dia de funcionament— un grup de veïns de Pineda van tallar l'accés a l'A-19. Aquests veïns —que van repetir la protesta dos dies després—, consideren que rordenació viària d'aquest sector és un desastre perquè queden «aïllats» i s'han convertit alguns carrers en carreteres d'autopista. A més, en alguns punts com l'accés des de la N-ll venint de Calella són perillosos. En aquest cas concret hi ha un garatge d'autocars que té la seva entrada i sortida just davant del carrer per on els cotxes han d'anar a agafar l'autopista. Mentre l'alcalde de Pineda, Josep Lluís Fillat, atribueix la senyalització a ACESA, la concessionària diu que ha estat l'Ajuntament i el Ministeri qui ha dissenyat el projecte d'ordenació.

El pont de Sant Joan
L'autopista, que ha suposat la contractació d'un centenar de maresmencs per treballar a les cabines de peatge i a l'àrea de servei de Palafolls, on hi ha gasolineres de Petrocat i Repsol, va haver de passar la seva primera prova de foc el primer cap de setmana en servei. El dia 21 es va obrir al trànsit i el 24 era Sant Joan. Tant la vigília com la resta de dies del cap de setmana l'A-19 va registrar les tradicionals retencions a Montgat, en el punt on s'accedeix a la N-ll i on hi ha les obres de la retardada «pota» nord, però cap col·lapse de trànsit a la sortida de Palafolls, tot i els advertiments previs dels alcaldes de Palafolls, Tordera i Blanes.

Aquests batlles van anunciar que hi hauria cues a la sortida de rA-19 perquè de 3 carrils passava a un de la N-ll, però les retencions i circulació lenta tan sols es van registrar a la N-ll, entre Tordera i Palafolls, i a la carretera d'accés a la Costa Brava, que va de Malgrat a Lloret passant per Palafolls, atès que l'operació sortida va ser esgraonada. Però el diumenge 26, dia de l'operació retorn, es van produir cues al peatge de Vilassar de Dalt i a la zona de Montgat, tot i disposar de 4 carrils en direcció a Barcelona. ACESA es va mostrar l'endemà força satisfeta del funcionament de l'autopista.
En el moment de tancar aquesta edició, l'Ajuntament d'Arenys de Mar i els bombers van alertar els veïns que les rierades poden ser més perilloses ara que abans, ja que l'autopista ha suposat l'asfaltatge d'una zona important, per la qual cosa l'aigua baixa a més velocitat. El dia 25 la riera d'Arenys va estar a punt d'arrossegar una desena de vehicles.

«No es poden fer truites sense trencar ous»
El ministre Josep Borrell va contestar les preguntes de REPÒRTER durant l'acte inaugural del nou tram de l'A-19, que es va celebrar el 20 de juny a la zona de peatge d'Arenys de Mar. Josep Borrell creu que l'obra respecta força el medi ambient, tot i desconèixer les denúncies presentades a la comissió del Parlament Europeu per part del Consell Comarcal, Unió de Pagesos i els grups ecologistes CATAM i DEPANA.
—Creu que l'opinió pública del Maresme ha paït la «mala jugada» que li va fer el Ministeri en convertir l'autovia en autopista?
—«Jo penso que no és una mala jugada, és una manera de distribuir els costos i els beneficis. El fet que des de Mataró fins a Barcelona el peatge baixi a la meitat és una cosa molt bona per als milers de viatgers que cada dia van a la feina. Si no hagués estat per aquest acord haurien continuat pagant el doble del que pagarà a partir de demà. I la gent que va i ve de casa seva a la vora, entre Arenys i quasi Palafolls, tampoc pagaràgens. És una bona solució en què els costos es distribueixen de manera que beneficia clarament a la població del Maresme que va a treballar a Barcelona o que es mou pels voltants de casa seva dins del Maresme.»
—Aquesta autopista s'inaugura amb denúncies sobre l'impacte ambiental del projecte. Escoltant els parlaments això costa d'entendre.
—«Denúncies? A què li diu vostè denúncies?»
—Denúncies acceptades pel Parlament Europeu presentades pel Consell Comarcal del Maresme i grups ecologistes.
—«Qui accepta les denúncies és la comissió.»
—Les ha acceptat a tràmit.
—«La comissió o el Parlament?»
—La comissió.
—«Doncs molt bé. Ja ho veurem. [Fa una pausa] A mi em sembla que és una obra que ha fet un enorme esforç per adaptar-se a l'entorn natural. Les coses com siguin, miri. És evident que una carretera afecta l'entorn. No es pot fer una carretera sense que es noti que s'ha fet una carretera, però d'aquí a poc temps, quan els 300.000 arbres creixin i la vegetació torni a ocupar els talussos i pendents, la integració amb el paisatge serà molt bona. S'han gastat bastants diners per fer una obra respectuosa amb el medi ambient. Miri, no es poden fer truites sense trencar ous. És evident que quan es fa una carretera es fa una carretera. L'important és que es recuperi l'impacte que s'ha produït.»
—La sortida de Canet de Mar és tancada i l'obra entra en servei demà. La construcció d'aquesta sortida correspon al Ministeri.
—«Es licita immediatament un cop que hem arreglat els problemes que havia de concordancia amb el mateix ajuntament per poder-la fer. Es licita immediatament i es farà molt ràpidament. Si no s'ha fet abans no ha estat per culpa del Ministeri sinó per problemes de coordinació amb unes altres autoritats.»
—La decisió de prolongar l'autopista del Maresme fins a Palafolls no ha satisfet l'Ajuntament de Tordera perquè precisament el Ministeri tenia un projecte sobre el desdoblament de la N-ll entre Palafolls i Tordera. Com està aquest tema?
—«Quedarà tal i com hem convingut amb ACESA. La concessionària passarà a l'altre costat del Tordera i allà farà un gran nus, la ròtula d'una i grega, amb un braç que anirà cap a Maçanet i un altre que anirà cap a la Costa Brava. Aquesta és la solució que millor serveix a l'interès general de la comarca. Naturalment sempre hi ha algun interès particular que queda menys afavorit que un altra. Pensem que aquesta és la solució bona per a la comunicació entre el Maresme, la Costa Brava i Girona.»
—L'Ajuntament de Tordera lamenta que aquest gran nus que vostè diu es faci en una zona d'interès com és el pla de Sant Daniel. Està estudiant possibles sortides per reduir l'impacte ambiental?
—«Encara no s'ha definit el traçat, que ha de passar per la preceptiva declaració d'impacte ambiental. Encara no hi ha cap traçat definit i l'haurem d'autoritzartenint en compte l'impacte ambiental i l'articulació amb el territori.»
—En el seu parlament s'ha referit a molts projectes que el Ministeri té previstos en el Maresme. Això s'ha d'entendre com una compensació pel peatge?
—«Jo no parlaria en termes de compensació perquè el veí de Mataró que paga la meitat per anar a treballar a Barcelona no se l'ha de compensar de res.»
—I el veí de l'Alt Maresme que havia de tenir una autovia gratuïta per anar fins al peatge de Vilassar?
—«Sí, és evident. Però el del Maresme que es mou a dins del Maresme no paga peatge. Ja li dic que és un equilibri entre avantatges per a uns i menys avantatges per a uns altres.»
—Els mals pensats diuen que les actuacions del Ministeri a la N-ll, amb giratoris, són una forma de dissuadir els vehicles perquè vagin per l'autopista. Com s'ha d'entendre això?
—«Com vostè ho diu. Com a mal pensats.»
(Reportatge i entrevista de Saül Gordillo a la revista Repòrter, número 24, juliol de 1994, pàgines 10-19.)