Repòrter: L'Alt Maresme ha de treure profit de l'autopista

L'autopista ja és un fet. Ja és inaugurada i ja s'hi pot circular. Després de 25 anys de parlar-ne, per fi tenim una via ràpida de comunicació a l'Alt Maresme. Sense oblidar que encara hi ha denúncies pendents pel seu impacte ambiental i la ferida de la seva privatització encara està cicatritzant, cal reconèixer que la prolongació de l'A-t 9 des de Mataró fins a Palafolls serà útil com a alternativa a la saturada N-ll.
Els primers efectes ja els hem pogut comprovar: més fluïdesa a la N-ll en trams de permanent caravana abans de ser inaugurada l'autopista. Malgrat això, durant l'operació tornada del pont de Sant Joan es van produir algunes retencions al peatge de Vilassar. La nova via de comunicació té característiques innovadores des del punt de vista de la circulació. El president d'ACESA, Josep Vilarasau, la va qualificar d'«autopista intel·ligent». Malgrat tenir característiques de via ràpida de muntanya en alguns trams, ofereix seguretat i rapidesa en les comunicacions intercomarcals i amb Barcelona. Ara som més a prop de la capital catalana. Des de Palafolls tot just es tarden tres quarts d'hora. Això portarà beneficis i inconvenients. Els beneficis de ser més pròxims a un pol de riquesa com Barcelona són evidents: possible instal·lació a la comarca d'indústries que aprofiten els preus més barats del sòl dels polígons municipals del Maresme respecte als de Barcelona i el seu entorn. Però cal vigilar i evitar que l'especulació urbanística hipotequi la comarca. Els alcaldes han adoptat el compromís d'estar alerta i no permetre requalificacions de terrenys. Un boom urbanístic en aquests moments faria molt mal a la fràgil anatomia del Maresme.
Una altra ferida provocada per l'autopista, la divisió política, va semblar, durant l'acte d'inauguració, que havia quedat resolta en veure en un clima d'inesperada cordialitat el ministre i el conseller. Però va ser només momentani perquè l'enfrontament continua al fons, sobretot entre els polítics de la comarca. Un exemple: el president del Consell Comarcal, Joaquim Rey, va preferir mantenir-se en segon terme durant l'acte. Ara l'autopista ja no té marxa enrere. En aquest sentit s'agraeixen els 300.000 arbres plantats per la concessionària ACESA en els 36,4 quilòmetres del nou tram d'autopista. Ara hem de mirar cap al futur i treure profit de la millora de les comunicacions inqüestionable que suposarà l'autopista.
(Editorial de la revista Repòrter, número 24, juliol de 1994, pàgina 5.)