Repòrter, juny de 1994 | L'impacte ambiental centra el debat de REPÒRTER sobre l'A-19

j

L'impacte ambiental i el trastorn urbanístic que experimentarà el Maresme van ser les màximes preocupacions expressades en el debat sobre l'autopista que va organitzar la revista REPÒRTER, el passat 20 de maig, al Casal l'Amistat de Calella. A l'acte hi van assistir més de 80 persones, tot i que només dos dies abans el IVIinisteri i ACESA van fer públic que l'actual peatge es reduiria a la meitat coincidint amb la inauguració del tram Mataró-Palafolls. L'alcalde de Calella i president del Consell Comarcal, Joaquim Rey, de CiU, va coincidir amb el coordinador nacional d'Unió de Pagesos, Josep Riera, i el regidor d'IC de Calella, l'ecologista Joan Juhé, a criticar l'impacte ambiental que la prolongació de l'A-19 tindrà sobre l'entorn. Joaquim Rey va recordar que el Consell Comarcal encara té interposada davant la Unió Europea una denúncia sobre la tramitació de l'estudi d'impacte. «No es va fer com s'hauria d'haver fet», va dir Rey, que també va criticar les expropiacions. Josep Riera va dir que el projecte de l'obra és «senzillet», la qual cosa explica les repercussions que l'autopista provocarà en el medi ambient. El coordinador d'Unió de Pagesos va alertar dels «voltors» que especularan amb els terrenys propers a la nova via de comunicació.

El director provincial del MOPTMA, Jordi Prat, que va arribar amb 40 minuts de retard per les cues a la N-ll [era divendres i dilluns seria festiu], va dir que la responsabilitat d'evitar les especulacions urbanístiques correspondrà als ajuntaments i a la Generalitat. Rey i l'alcalde de Pineda, Josep Lluís Fillat, del PSC, van coincidir a advertir als especuladors del sòl que s'equivoquen si pretenen beneficiar-se de l'autopista sense aportar res de positiu a la comarca, en resposta a Jordi Prat i Josep Riera. Aquest últim anteriorment havia demanat «coherència i disciplina urbanística».

Joan Juhé va apuntar el futur del Maresme dient que l'A-19 es congestionarà —tot i que abans havia dit que ningú no la utilitzaria—, que l'agricultura desapareixerà de les zones compreses entre l'autopista i els nuclis urbans, que tot es dispersarà i que desapareixeran els nuclis. Juhé va afirmar que el Maresme serà un barri més de Barcelona i va manifestar que l'estudi d'impacte és «una vergonya». El regidor d'IC de Calella també va confessar que el moviment ecologista es va equivocar en la campanya contra l'autopista. «No vàrem ser capaços de plantejar una alternativa que tingués el tren com a eix central», va dir. Segons Juhé, «la reconversió ecològica del transport és el tren» i per aquest motiu s'hauria de fer la doble via, soterrant la línia fèrria, per augmentar la freqüència dels combois i disminuir el temps dels trajectes. Juhé vaproposarque el peatge de l'A-19 s'incrementi exageradament per poder finançar aquesta xarxa de transport.

Jordi Prat, que fa les funcions de director territorial del Ministeri a Catalunya, va mostrar-se partidari de la integració metropolitana del Maresme i va assegurar que existeixen aspectes interessants per al «desenvolupament» de la comarca. Prat va anunciar les mesures que el Ministeri té en cartera per deixar la N-ll «més integrada a l'urbanisme urbà», després d'aplaudir l'acord signat amb ACESA, que permet l'aplicació del peatge «tou». Sobre l'acord amb la concessionària va dir: «les negociacions han estat llargues i dures, però han arribat a bon port perquè tothom ha cedit».



La lluita contra el peatge

La conversió d'autovia en autopista també va ser motiu de discussió durant el debat. Riera va reconèixer que Unió de Pagesos va afluixar la seva batalla contra el peatge per lluitar per aconseguir millors expropiacions. «És evident que a partir d'un moment ens vàrem centrar més en la defensa de les expropiacions. Es va baixar la guàrdia», va respondre Riera a la pregunta del moderador, Antoni Fuentes —coordinador de REPÒRTER—, sobre si s'havia fet tot el possible per evitar la privatització del projecte d'autovia. Rey també considera que no es va fer «prou» i va qualificar d'«injustícia profunda» la decisió que el Consell de Ministres va prendre el 4 de maig de 1990, mentre que Fillat va dir: «Hi ha coses que no tenen solució».

A continuació l'alcalde de Pineda va justificar la decisió ministerial dient que la conversió d'autovia en autopista va ser l'inici d'una nova política de carreteres per part del Govern central. Josep Lluís Fillat, que està convençut que la gent anirà per l'A-19, va expressar la seva voluntat de no entrar en polèmica i va recordar que altres zones de l'Estat on hi ha hagut molts conflictes s'han quedat sense autopistes. L'alcalde de Pineda va dir que davant de la decisió d'imposar peatge només hi havia tres postures: «desestimar cap via de comunicació, acceptar únicament l'autovia i rebutjar l'autopista o acceptar l'autopista perquè l'autovia no es podia fer».

El representant del MOPTMA no va intervenir en aquest apartat del debat perquè encara no havia arribat, però, va ser el centre d'atenció de la major part del públic, ja que gairebé totes les preguntes o intervencions van anar dirigides a ell. Els assistents es van queixar sobre l'impacte ambiental i sobre les pressumptes irregularitats en la tramitació del projecte, que ja han estat denunciades. Altres persones van demanar a Joaquim Rey i Josep Lluís Fillat que preservin els terrenys on hi ha explotacions agrícoles, però també hi va haver qui va criticar el paper dels alcaldes durant la polèmica del peatge.

(Reportatge de la revista Repòrter, número 23, juny de 1994, pàgines 20 i 21.)

 

Estigues al dia. Subscriu-te al butlletí