Repòrter, març de 1994 | Borrell pressionarà ACESA perquè l’autopista s’inauguri amb peatge tou
El titular del Ministeri d'Obres Públiques, Transports i Medi Ambient (MOPTMA), Josep Borrell, s'ha compromès a pressionar la concessionàha de la A-19, ACESA, perquè el peatge d'aquesta autopista sigui «tou» des del moment de la seva inauguració, prevista per a finals de juny. El ministre Borrell es va comprometre a negociar amb ACESA l'aplicació del peatge reduït des del principi arran de la preocupació existent a la comarca, sobretot després que CiU del Maresme hagi promogut una moció en què s'ataca el MOPTMA i es reclama el peatge «tou» a partir de juny. ACESA no reduirà l'actual peatge a la meitat —d'això se'n diu peatge «tou»—fins que el segon cinturó de ronda —Trinitat-Montgat—, conegut com la «pota» nord, sigui connectat a la A-19 a Montgat.
Aquesta connexió havia d'estar enllestida coincidint amb la inauguració de la prolongació de l'autopista fins a Palafolls, però les obres s'han retardat i el ministre Borrell espera que s'acabin al febrer de l'any vinent. Per tant, des del proper juny fins el febrer de 1995 la concessionària cobrarà unes 490 pessetes per tot el recorregut —de Montgat a Palafolls— en lloc de les prop de 375 pessetes corresponents al peatge «tou».
Josep Borrell espera que durant aquestes negociacions la companyia concessionària no mantingui una «situació inflexible ni poc raonable» perquè considera que ACESA no respectaria l'«esperit» de la clàusula que estableix la reducció del peatge si no el reduís amb l'entrada en funcionament del tram Mataró-Palafolls. Aquesta clàusula, que apareix en el contracte de construcció i explotació de l'autopista del Maresme, diu textualment que el preu no es rebaixarà fins que la «pota» nord sigui «construïda i en servei». «L'objectiu de la clàusula és garantir que la reducció del peatge anirà acompanyada de la connexió amb la pota nord. Espero que es pugui arribar a un acord, perquè sentiria molt no trobar la voluntat d'ACESA d'arribar a una entesa», va dir el titular del MOPTMA. Borrell va fer aquestes declaracions a Arenys de Mar, on el 19 de febrer va signar amb el conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Josep Maria Cullell, el conveni per finançar el Pla de Rieres de la comarca del Maresme.
El debat polític s'ha tornat a produir al Maresme al voltant de l'autopista. El Consell Comarcal, governat per CiU, va aprovar el 15 de febrer una moció presentada pel grup convergent en què s'ataca el Ministeri i es reclama el peatge «tou». En la moció de CiU, que també s'ha presentat als ajuntaments del Maresme, es reitera al Govern de l'Estat «la queixa i el malestar» perquè la conversió de l'autovia en autopista «representa una greu hipoteca per al Maresme i una clara discriminació cap als maresmencs». «Una vegada més, la gent del Maresme ens sentim enganyats per l'incompliment dels compromisos del MOPTMA, i ara torna a repetir-se l'escenificació d'una gran enganyifa», afegeix CiU.
Atacs entre el PSC i CiU
El primer secretari del PSC al Maresme, Josep Clofent, ha reaccionat acusant els convergents d'«electoralistes» perquè, segons ell, «estan fent el número després de dos anys de mantenir-se en silenci». El president del Consell Comarcal i alcalde de Calella, Joaquim Rey, ha replicat Clofent dient que la moció no respon a cap interès de partit sinó que pretén defensar els usuaris. Joaquim Rey considera que el Ministeri hauria de «compensar econòmicament» ACESA perquè apliqui un peatge reduït des del principi. «Aquesta compensació no hauria de representar un allargament del peatge», va dir Rey. En canvi, Josep Clofent ha acusat la concessionària de fer pagar als ciutadans les seves «picabaralles» amb el MOPTMA. El dirigent socialista creu que ACESA té l'«obligació moral» d'aplicar el peatge «tou» perquè, a més, el retard de la connexió de la «pota» nord respon a motius tècnics perquè s'han de construir uns carrils laterals que no eren previstos. Per altra part, el primer secretari del PSC a les comarques gironines, Manel Nadal, ha acusat Rey de «defensar» els interessos de la concessionària per haver demanat que l'Estat compensi amb diners ACESA. Joaquim Rey ha respost Manel Nadal dient que els socialistes no defensen els usuaris de l'autopista.
La Generalitat posarà peatge a la via fins a Lloret
La Generalitat privatitzarà la via ràpida de la Costa Brava sud, que ha de connectar Palafolls —a la sortida de l'A-19— i Lloret de Mar, perquè el més probable és que el projecte es comenci a executar l'any que ve. El conseller Josep Maria Cullell ha reconegut haver tingut contactes amb ACESA en relació amb aquest projecte. La concessionària està «molt predisposada» a construir i explotar aquest autopista, que tindrà una longitud d'uns 12 quilòmetres, amb un peatge de 150 pessetes. Tot i que el preu per quilòmetre seria de 12'5 pessetes, el delegat del Govern de la Generalitat per a les Concessionsd'AutopIstes, Jaume Amat, ha qualificat aquest peatge de «reduït» perquè el preu normal seria de 300 pessetes. Aquesta «reducció» respondria a la participació econòmica de la Generalitat, que segons Amat no disposa de dotació pressupostària per assumir el finançament total del projecte. Aquest s'ha encarit considerablement perquè la construcció abans estava valorada en 5.000 milions de pessetes, però ara costa 11.000 milions, a causa de la decisió del Ministeri d'acabar l'Autopista del Maresme a Palafolls. L'autopista fins a Lloret, per tant, suposarà la construcció d'un pont nou sobre el riu Tordera. Els alcaldes de la Selva Marítima i també el de Palafolls, Valentí Agustí, a més del PSC de Girona, són favorables a la imposició de peatge perquè aquesta via només podria ser gratu'íta si la Generalitat esperés fins passat l'any 2.000 per construir-la, quan tingués pressupost.
Aquest any cobreixen la Rasa Vella de Pineda
La signatura del conveni entre el MOPTMA i la Generalitat per finançar el Pla de Rieres del Maresme, pressupostat en 14.420 milions de pessetes, permetrà que abans d'aquest estiu comencin les obres de cobriment i endegament de la riera d'Arenys de Mar, valorades en 1.250 milions. El MOPTMA serà l'encarregat d'aquest projecte, mentre que la Generalitat assumirà el de la Rasa Vella de Pineda de Mar, la segona riera més prioritaria de l'Alt Maresme. El seu cobriment començarà abans d'acabar l'any. Segons han manifestat a REPÒRTER fonts de la Junta d'Aigües de la Generalitat, les obres costaran entre 700 i 800 milions de pessetes i consistiran en desviar el cabal de la riera de la Rasa Vella a la riera de Valldemaniu, situada més a prop del terme de Santa Susanna, ja que aquesta última té més pendent. Tot i això, també és previst realitzar un drenatge urbà en el sector baix de la Rasa Vella, que coincideix amb el carrer Santiago Rusiñol, des de la carretera N-ll fins a la platja. La redacció d'aquest projecte no s'acabarà fins d'aquí a tres mesos. Les altres rieres de l'Alt Maresme que seran cobertes o endegades són les de Canet de Mar, Arenys de Munt, Santa Susanna i Malgrat de Mar, però encara no se sap quan s'iniciaran les obres. La primera fase del Pla de Rieres ascendeix a 9.560 milions, dels quals el MOPTMA n'assumeix 5.560 i la Generalitat, els 4.000 restants. El finançament de la següent fase, de 4.860 milions, encara nos'ha fixat.
(Article de Saül Gordillo a la revista Repòrter, número 20, març de 1994, pàgines 24 i 25.)