Repòrter, febrer de 1994 | La Guàrdia Civil ocupa la comarca per detenir els sabotejadors del tren



El dispositiu de seguretat adoptat pel Govern Civil de Barcelona i la companyia Renfe el 5 de gener, l'endemà del segon sabotatge contra la línia fèrria del Maresme, no va impedir un tercer atemptat. Arran del tercer descarrilament intencionat, nombrosos agents de la Comandància de Barcelona de la Guàrdia Civil —que fins feia poc vigilaven les presons— van ser destinats a la comarca per evitar un quart atemptat. Fonts de la Guàrdia Civil han manifestat a REPÒRTER que vigilaran la via del tren al seu pas per la comarca —també el tram des de Maçanet de la Selva fins a Malgrat— fins que detinguin els sabotejadors. El Govern Civil està disposat a mantenir el mateix continget d'agents en aquesta zona encara que aquesta situació duri un any. Això s'explica perquè el sabotatge del dia 17 de gener a Tordera va suposar un fort cop contra les forces de seguretat de l'Estat i la companyia ferroviària.

En aquest últim atemptat, els autors del descarrilament van actuar després que passés una parella de la Guàrdia Civil i després del pas d'una vagoneta—tren especial sense càrrega— que efectuava el recorregut des de Maçanet fins a Barcelona per la línia C-1 entre dues i una hora abans del primer tren del matí. Cap dels tres atemptats contra la línia fèrria, comesos en 34 dies, fian provocat danys personals i els usuaris fian continuat agafant els trens d'aquesta línia, tot i que els viatgers que poden prefereixen agafar el segon comboi en lloc del primer del matí. Les noves mesures de seguretat consisteixen, entre d'altres, en el pas de la vagoneta minuts abans del primer tren —per detectar si s'ha manipulat la via— i en la intensificació de la vigilància, a més de controls de nit a les carreteres —N-ll i accés a la Costa Brava— per dissuadir els autors dels sabotatges o detenir-los. Aquests controls i una bona part de la vigilànca l'han assumit agents del Grup Rural de Seguretat de la Guàrdia Civil.

Els sabotejadors han provocat un estat d'alarma al si del Govern Civil í de Renfe ja que a l'Estat no existeix cap precedent d'aquestes característiques. El primer descarrilament, comès el 15 de desembre a Sant Pol de Mar, es va produir l'endemà que TV3 emetés la pel·lícula L'assassí dels trens, en què el protagonista del film es dedicava a provocar accidents de tren.



Investigadors desconcertats

Aquest fet va fer pensar inicialment que el sabotejador podria ser una única persona moguda per aquesta pel·lícula. Però la investigació —a càrrec de grups d'informació i policia judicial de la Guàrdia Civil— va descartar aquesta hipòtesi després de l'atempat sobre el riu Tordera i més encara quan el tren va descarrilar per tercera vegada. La investigació està desconcertada perquè estudien moltes i diverses hipòtesis, ja que ningú ha reivindicat els atemptats—Renfe nega haver rebut algun tipus de xantatge— i no existeix cap motiu aparent. Per això, la Guàrdia Civil estudia un per un els possibles sospitosos, que són des de treballadors de Renfe fins a familiars de víctimes en accidents ferroviaris i empreses de transports interessades en desprestigiar la companyia. Curiosament, els sabotatges coincideixen en el temps amb l'inici imminent d'unes obres de millora de la línia des d'Arenys fins a Maçanet de la Selva, pressupostades pel Ministeri d'Obres Públiques, Transports i Medi Ambient en 1.514 milions de pessetes. A més, la línia C-1 —Maçanet-l'Hospitalet de Llobregat-aeroport del Prat— ha millorat el seu funcionament considerablement en els darrers temps.

Segons Renfe, 65.000 usuaris agafen el tren cada dia en aquesta línia i una mitjana del 96,5% dels combois fan el seu recorregut amb puntualitat. La millora del servei i la inversió prevista de 1.514 milions podrien ser una explicació dels atemptats. La Guàrdia Civil no ho descarta, de la mateixa forma que tampoc desestima totalment que es pugui tractar d'un grup terrorista. Aquesta possibilitat sembla força improbable, però.

La presidenta de Renfe, Mercè Sala, va manifestar en el programa Tal Cual de TV2 que la companyia està «molt preocupada» per aquests fets i va reiterar la responsabilitat de les forces de seguretat de l'Estat en la seguretat de la línia fèrria. El dia 24 de gener es va tallar la circulació de trens entre Maçanet de la Selva i Blanes durant tres hores  perquè la Guàrdia Civil va observar uns cargols fluixos. Aquest fet va provocar una falsa alarma.

(Article de Saül Gordillo a la revista Repòrter, número 19, febrer de 1994, pàgines 22 i 23.)
 

Estigues al dia. Subscriu-te al butlletí