Repòrter, gener de 1994 | Els autors del descarrilament del tren a Sant Pol eren professionals

La Guàrdia Civil investigava, en el moment de tancar aquest número de REPÒRTER, la identitat i el mòbil dels sabotejadors que van fer descarrilar un tren de rodalies carregat amb 160 passatgers a Sant Pol de Mar. El passat dia 15 de desembre, el descarrilament del comboi, el primer del matí, a les 6.20 hores, va estar a punt de convertir-se en una tragèdia, ja que el tram de via serrat és a pocs metres del mar. La poca velocitat del tren en aquell moment, la professionalitat del conductor, que va veure un rail tallat i va intentar frenar, i molta sort van fer que no fil hagués cap ferit en el descarrilament, només un home de 54 anys, Millán Nevada García, es va trencar un fèmur i una vèrtebra en caure a una riera des de dos metres d'alçada quan intentava sortir a les fosques de la via.
Els autors del sabotatge, es descarta que fos un sol individu, coneixen la feina ferroviària i van actuar sense oblidar cap detall. Van serrar el rail més pròxim al mar, probablement amb una serra radial, van treure uns cinquanta claus especials de Renfe que uneixen els rails amb les travesses de fusta i van empènyer cap a l'interior el rail serrat.
Proves del sabotatge
Els sabotejadors, que van actuar entre la mitjanit delí 4 i les sis del matí del dia 15, van tenir temps de camuflar el tall amb cinta adhesiva i van unir les puntes del rail seccionat amb pinces i un cable perquè fessin massa i així evitar que el control de les estacions de Calella o Sant Pol notessin alguna anomalia. La Guàrdia Civil va trobar al lloc del descarrilament les pinces i restes de cinta adhesiva. La hipòtesi amb més força és que es tracta d'un acte de venjança o de ressentiment contra Renfe, encara que és possible que els fets que l'han motivat no tinguin relació directa amb el Maresme. Aquella mateixa nit, TV3 va emetre una pel·lícula titulada L'assassí dels trens en la qual el protagonista feia descarrilar trens.
El comboi era format per dos trens amb sis cotxes, cinc dels quals van descarrilar. El tram es troba al terme municipal de Sant Pol, tocant al de Calella, i entre dos túnels. El conductor pràcticament no va poder veure el rail serrat perquè encara era de nit i el tren acabava de sortir d'un revolt. Si hagués calgut una operació de rescat, aquesta hagués resultat extremadament complicada atès que només s'hi pot accedir a peu a través de la platja. Durant tot el dia 15, deu autocars contractats per Renfe van traslladar els viatgers des de l'estació d'Arenys de Mar fins a la de Pineda. Els treballs per tornar a col·locar el tren descarrilat a la via i la reparació del rail sabotejat van durar fins a primera hora del dia següent.
Un gran ensurt per a 160 viatgers
Els 160 viatgers que anaven en el primer tren de Blanes en direcció a L'Hospitalet el passat dia 15 de desembre van tenir sort que el que podia haver estat una tragèdia quedés en un gran ensurt. Millán Nevada García, que es va trencar el fèmur de la cama esquerra i una vèrtebra quan intentava sortir de la via, va explicar a diversos mitjans de comunicació que «el tren va anar fent sacsejades d'un cantó a l'altre durant una estona, que va semblar interminable». Un cop el comboi es va aturar després de recórrer uns metres lliscant pel balast, el conductor va sortir de la cabina per dir que el tren va descarrilar. Alguns passatgers s'hi van quedar perquè no els van donar llanternes per sortir amb més facilitatdel lloc, de difícil accés.
(Article de la revista Repòrter, número 18, gener de 1994, pàgina 22.)