Repòrter: Uns semàfors innecessaris

El Ministeri d'Obres Públiques i Transports (MOPT) continua capficat en la seva feina de crear-se enemics al Maresme. No en va tenir prou, amb la privatització de l'autovia, i ara anuncia que invertirà 3.200 milions de pessetes en obres per millorar els accessos amb l'autopista i instal·lar semàfors a totes les poblacions. Els conductors de la comarca es trobaran un semàfor cada cinc quilòmetres aproximadament. La finalitat d'aquestes mesures és reduir la velocitat i d'aquesta manera augmentar la seguretat en una carretera que registra un dels índexs més alts de víctimes mortals en accidents. Però el que no diuen és que convertint la N-ll en un carrer de doble sentit de circulació amb semàfors afavoreixen la utilització de la continuació de l'autopista A-19. Això, en definitiva, és intentar justificar la injusta implantació del peatge en una via necessària que havia de ser una variant de la carretera. I a qui beneficiaran aquestes mesures?
Principalment a la companyia concessionària de l'explotació de l'autopista, ACESA. Els semàfors no facilitaran la circulació per la N-ll. Els veïns de l'Alt Maresme continuarem patint amb els nous semàfors les mateixes cues que ara o potser fins i tot més llargues. En qüestió de circulació viària tot és pràcticament inventat i estudiat i l'experiència és un valor a tenir en compte. Des de fa molts anys, a la zona sud de la comarca, de Mataró a Montgat, els conductors poden elegir entre la N-ll farcida de semàfors i l'autopista de peatge. El resultat és que la carretera pateix importants embussos diaris generats en molts casos per les aturades obligatòries dels semàfors. I a l'altra banda, els semàfors d'Arenys i de Mataró provoquen els col·lapses circulatoris més intensos. La instal·lació de semàfors a les cruïlles es fa necessària quan l·ii l·ia una circulació densa (uns 40.000 vehicles circulen diàriament per la N-ll). Aquest sol motiu no justificaria la gratuïtat de l'autopista i, per tant, garantiria la seva utilització? El ministre Borrell sembla que no té la mateixa opinió. En canvi, l'alcalde de Mataró, el socialista Manel Mas, amenaçava amb connectar tots els semàfors de la N-ll i col·lapsar la carretera per protestar per la imposició del peatge. Un altre aspecte criticable és la inoportunitat de presentar aquestes mesures en plena campanya electoral i la forma de fer-hio, en una reunió entre alts càrrecs del ministeri i alcaldes socialistes. Per molt que alguns socialistes repeteixin que aquestes no són les compensacions promeses pel MOPT per privatitzar la variant, estem segurs que no posarien la mà al foc per demostrar-ho.
(Editorial de la revista Repòrter, número 11, maig de 1993, pàgina 5.)