Repòrter: La reforma educativa, tard i malament



Més de vint mil alumnes de tot Catalunya han experimentat durant el curs escolar 1991-92 els cicles i etapes de la reforma del sistema educatiu previst per la Llei Orgànica d'Ordenació General del Sistema Educatiu (LOGSE). Els cent quaranta centres d'ensenyament que han donat cabuda a aquests alumnes constitueixen el pas previ per a l'aplicació d'una reforma a la qual difícilment podem donar una bona nota; ni tan sols un aprovat. És cert que la nova estructuració dels ensenyaments, amb la divisió en cicles i les variacions dels programes i fórmules d'avaluació suposen un avanç important i posen al dia un sistema educatiu antic i poc consistent. Però no és menys cert que l'aplicació matussera i precipitada de la reforma, que ha evidenciat una lamentable falta de previsió, pot deixar els esperats canvis en un simple retoc de façana.

La saturació dels centres d'ensenyament secundari de l'Alt Maresme ha estat, durant molts anys, la prova més evident que alguna cosa falla en el sistema educatiu. Ara, amb els canvis, es vol donar solució al que ja s'ha convertit en un greuge contra poblacions com Malgrat o Pineda, que tot i comptar amb una elevada població jove, tenen una manca importantíssima de centres. Per al proper curs escolar Malgrat comptarà amb un nou centre d'ensenyament secundari, i Pineda per fi veurà l'inici de les obres del que ha de ser un nou institut, reivindicació històrica. Però les grans obres no ens han de tapar els ulls: arriben tard i malament. El centre malgratenc començarà el curs a mitges, amb retards en la construcció provocats per la falta de partides pressupostàries de la Generalitat. A Pineda, si les coses van bé, fins al curs 1994-95 no es podrà inaugurar un institut que ni tan sols comptarà amb els mòduls de la nova formació professional. I mentre, els instituts de Calella seguiran molt saturats.

Quan necessitats tan bàsiques com l'existència de suficients places escolars no estan cobertes, gairebé resulta superflu parlar del deficient reciclatge que reben mestres i professors per afrontar el nou sistema, o de l'absoluta incertesa del calendari d'aplicació de la reforma, que en teoria s'haurà completat abans del 2000, o del migrat assessorament que es dóna, des de l'administració, als qui han d'informar els nois i les noies sobre el seu futur educatiu. És cert que la LOGSE es va aprovar a Madrid. Però és des de la Generalitat que s'ha d'aplicar. I són els ajuntaments els qui han d'exigir puntualitat i serietat.

(Editorial de la revista Repòrter, número 4, setembre de 1992, pàgina 5.)
 

Estigues al dia. Subscriu-te al butlletí