Aquest article s'autodestruirà (o no)
O sigui, els sectors conservadors del procés que deien que només es podria fer el pas si l’espai social independentista s’ampliava i els sectors antisistema que deien que la revolució catalana havia d’estar per damunt de qualsevol personalisme s’han trobat, accidentalment o interessadament, en l’escull de la investidura de Mas. Davant d’aquest espectacle negociador, la immensa majoria d’independentistes que han fet les vies catalanes, les ves baixes i les meridianes no entén que a les portes de la ruptura definitiva una determinada CDC i una determinada CUP s’enganxin i impedeixin que l’embat davant d’un govern espanyol a les portes d’unes eleccions i amb el Congrés dissolt tiri endavant.
La proximitat electoral espanyola no ajuda gens, o gaire, perquè encara que el 27-S hagi estat la campanya ‘de la teva vida’ i que la cambra catalana hagi estat resultat d’un ‘plebiscit’ fruit de la excepcionalitat d’una gran candidatura independentista (Junts pel Sí) i d’un ascens rellevant de l’opció d’extremaesquerra (CUP) resulta que les eleccions del 20-D hi ha en joc dues pugnes partidistes (ERC 'versus' CDC i Ciutadans 'versus' PSOE) i una d’aparentment estructural (la victòria independentista per primer cop en uns comicis espanyols a Catalunya o la victòria d’un partit unionista desacomplexadament anti-procés). La precampanya d’aquestes eleccions enterboleix les negociacions a Catalunya, i excita l’escena mediàtica. Els radicals i els conservadors dins del gran moviment independentista poden triomfar i fer, per un temps, descarrilar el procés, o poden fracassar estrepitosament si en els propers dies o setmanes hi ha Acord, així en majúscula, i abans del 20-D es troba el desllorigador que, de retruc, doni impuls als independentistes a les urnes.
Aquest article, doncs, pot autodestruir-se en el moment en què Junts pel Sí i la CUP, separats o agafats de la mà, anunciïn l’entesa per seguir tirant endavant la ruptura i el procés. Aquest article serà una foto moguda d’un instant concret, convuls i dolorós per a determinat ‘tietisme’ i ‘melindrisme’ que vol unitat i entesa permanents, i no haurà servit per a gaire cosa més que per deixar inventariat que això no haurà estat un camí de roses. Si aquest article és vigent d’aquí a unes setmanes o mesos serà el senyal que el mandat democràtic del 27-S haurà estat pervertit i malaguanyat.
(Article publicat a Esguard, la primera revista en català per a mòbils i tauletes)