Ada Colau, alcaldessa de la Barcelona Twitter

Una companya de redacció comenta que si Catalunya fos Twitter, Oriol Junqueras seria president de la Generalitat. La frase pretén desmuntar una certa fascinació per les xarxes socials que experimentem els periodistes i relativitzar el soroll en l'entorn digital. Els líders i l'agenda de Twitter no coincideixen amb els del món real, intenta dir la frase. I això era cert fins que durant l'última campanya electoral a Barcelona hem pogut comprovar que Ada Colau i Barcelona en Comú figurava en primer lloc en mencions, tendències i seguidors a Twitter tots i cada un dels dies previs als comicis. Els ciberactivistes de Barcelona en Comú han sigut els més actius, persistents i creatius, i la seva candidata Colau, la més citada a Twitter. Que la futura alcaldessa figurés com el personatge català en política amb més seguidors a Twitter era una anècdota. Que en tots els debats televisats fos la més sorollosa en l'entorn digital era una anècdota. Que els seus tuits tinguessin foto, que els seus activistes gastessin sentit de l'humor amb 'fakes' o 'trolls' i que s'organitzessin com una legió a cop de missatge a WhatsApp o Telegram era una altra anècdota. I d'anècdota en anècdota fins a la bipolarització –greu error propiciat pel mateix Xavier Trias, que va menystenir altres candidats per intentar captar tot el vot útil 'd'ordre'– en els mitjans i, com diria la cançó, als carrers i les places.

(Llegiu l'article sencer publicat a El Periódico de Catalunya, també en castellà)

Estigues al dia. Subscriu-te al butlletí