Diari innovador a totes les pantalles
Dijous vaig participar en la presentació d'e-Periódico a l'auditori del Macba, en un acte presentat pel periodista Manel Fuentes i amb el president del Grup Zeta, Antonio Asensio, i el conseller de Cultura, Ferran Mascarell. e-Periódico és un producte revolucionari i pioner en la premsa europea. Per això vaig començant agraint al director d'El Periódico de Catalunya, Enric Hernàndez, la confiança que em feia demanant-me que participés de l'estrena d'e-Periódico. Aquest és el text de la meva intervenció:
"El Periódico va ser dels primers diaris amb pàgines de Telemàtica i Tecnologia, de Luis Ángel Fernández Hermana. Primer diari de l'Estat que va sortir a Internet, el novembre de 1994. La web d'El Periódico és de l'abril de 1995, essent el segon mitjà i el primer gran diari de l'Estat. L'edició impresa en català va arribar l’octubre del 1997: la web també doblada català-castellà des del primer dia. La web d'El Periódico en català té domini .cat des del 2006, ja fa 5 anys. Avui, 10 de novembre de 2011, és una data important per a un diari que innova. Presentem e-Periódico, que és una aposta tecnològica, periodística i empresarial per oferir els continguts de qualitat d'El Periódico a totes les pantalles de manera àgil i còmoda. Totes les pantalles vol dir l'ordinador, les tabletes i els smartphones.
Fa anys que molts s'escriuen moltes necrològiques sobre el paper, i fins i tot el setembre de l'any passat la revista Wired va anunciar a portada que la web havia mort també. Enmig d'aquests mals auguris que llencem els propis periodistes, El Periódico no només segueix creient en el paper i en la web (on hi té més de 2 milions i mig d'usuaris únics mensuals), sinó que ara aposta per una forma innovadora i revolucionària de llegir els seus continguts de qualitat.
e-Periódico és molt més que el pdf de l'edició impresa, i molt més que un pdf enriquit com fan altres rotatius a Espanya. Aquest és un producte propi, impulsat des del diari mateix amb l'arribada a la direcció d'Enric Hernàndez, i desenvolupat per una empresa catalana, Revolumedia.
e-Periódico és una manera fàcil, còmoda, amable i multimèdia de consumir la informació i l'anàlisi del diari, amb text, fotografia, àudio i vídeo. És un producte que ens recorda l'e-reader del New York Times. Aquests dies alguns lectors també hi troben paral·lelismes amb el reader del Usa Today. Les primeres sensacions dels lectors que s'hi han subscrit són realment bones.

A l'ordinador, a les tauletes i als mòbils, és accessible on line. A qualsevol dispositiu digital. I en el cas concret de l'iPad, ja és disponible una aplicació a l'Apple Store que permet llegir el diari sense necessitat de tenir connexió.
L'aplicació per a iPad, que és la joia de la corona d'aquesta aposta de l'e-Periódico, s'estendrà les properes setmanes també com a aplicació a l'Apple Store per iPhone, o a l'Android Market per a tabletes i mòbils d'aquest entorn.
Una característica respecte altres productes de la premsa espanyola és la ràpida descàrrega, i que mentre s'està baixant l'edició del dia ja es poden llegir els articles. Per tant, és una descàrrega ràpida i progressiva que permet anar consumint.
e-Periódico és multisuport i multimèdia. Això és essencial en l'època de la mobilitat. Segurament és atrevit dir-ho, però és una fórmula per tenir els continguts d'El Periódico en el núvol d'internet. Notícies, articles d'opinió, fotogaleries i una desena de vídeos de producció pròpia per part de la redacció a totes les teves pantalles.
Contingut de disseny líquid que s'adapta verticalment i horitzontalment a l'iPad i a l'iPhone. L'adaptació a la pantalla de l'ordinador és horitzontal i ha estat originalment concebut per ser consultat en notebooks (petits ordinadors portàtils) tot i que s'adapta a qualsevol format de pantalla d'ordinador de sobretaula.
Comoditat amb els continguts de qualitat de la teva capçalera en l'era de les pantalles i la mobilitat. També multimèdia perquè e-Periódico és audiovisual. La revolució e-Periódico no és aliena, ni molt menys, a la conversa i la participació. Els subscriptors poden enviar els articles per correu electrònic i compartir-los amb els seus amics a les xarxes socials (Twitter i Facebook). Aquesta és una manera de distingir i premiar els usuaris d'e-Periódico, i enllaça amb tota l'estratègia d'El Periódico a les xarxes socials, on en els últims mesos la visibilitat i la presència és molt destacada.

e-Periódico no té comentaris perquè no vol només llegir què pensen els usuaris d'una informació sinó que vol interactuar-hi, vol que un usuari, amb nom i cognoms, que és lector del diari, participi també directament en la seva elaboració. Es busca la interacció directament amb qui llegeix: conèixer la seva opinió, contrastar-la i correspondre-la amb una resposta. S'ofereix una plataforma interactiva que permet la comunicació directa amb la redacció: amb nom i cognoms, a través d'enviament digital de cartes al director i les xarxes socials. e-Periódico no vol comentaris anònims, vol usuaris singulars que siguin part del corpus del diari.
e-Periódico és un producte que no pretén canibalitzar el paper ni competir amb la web. És una peça més. No és la versió digital estricta del diari imprès. És molt més. I tampoc no competeix amb la rabiosa actualitat i l'última hora que ofereix el web.

El preu també és revolucionari. La subscripció per 3 mesos costa 2,99 euros. Una edició concreta 0,79 cèntims. I la subscripció anual, 99,99 euros. Els subscriptors tradicionals d'El Periódico (els que reben el diari en paper) hi tindran accés gratuït, previ registre.
Des de l'aplicació i des de la versió on line d'e-Periódico es poden accedir a tots els suplements i productes del diari, a tots els pdf's (fins a 7 edicions es carreguen a l'iPad) i també a serveis via web com la cartellera, loteries, borses, el temps i la graella de televisió.
Abans de donar la paraula al director comercial d'El Periódico, Juan Garçon, que els explicarà les enormes possibilitats d'aquest producte i format multisuport en el camp de la publicitat per als anunciants del diari, deixi'm dir-los que el rotatiu del Grup Zeta fa avui possible que el diari del futur sigui present.
No és el futur, sinó el present. Moltes gràcies per la seva atenció."
e-Periódico amb blocaires, a El Periódico en xarxa.
Llançament d'e-Periódico, amb Storify.
Els perquès d'e-Periódico, d'Enric Hernàndez.
Periódico + e, d'Albert Sáez.
Un diari pioner, editorial d'El Periódico.