L'aposta d'El Periódico i les versions d'iPad
Els diaris catalans tenen encara molt de camí per córrer amb el dispositiu mòbil d'Apple que està revolucionant el sector de la comunicació, especialment el quiosc a les pantalles. La Vanguardia té una aplicació per a l'iPad que ofereix les notícies del seu web, amb una navegació senzilla i una presentació molt neta. Textos (bàsicament d'agència) i fotografies. També hi ha una opció a la barra superior molt generosa de galeria de fotografies del dia, i una icona que permet accedir directament per escoltar les emissores de ràdio del Grupo Godó, RAC1 i RAC105. Com que LV a l'iPad vascula sobre els continguts gratuïts del seu web, l'aplicació a la pantalla tàctil d'Apple és també gratuïta i és operativa des de fa mesos.
L'aparició del diari Ara la passada tardor va provocar una gran expectativa, atès que la versió en paper es va presentar com una peça més d'un plantejament ambiciós basat en el web i l'aplicació per a iPad. A diferència de La Vanguardia, l'Ara ha traslladat a l'iPad el número íntegre del paper, és a dir, una versió millorada del que fins ara coneixíem de la majoria de diaris, el Pdf. A la pràctica, és un Pdf de l'exemplar del dia, que es va acumulant a mode d'hemeroteca. L'Ara a l'iPad és de pagament, és a dir, restringit als subscriptors. Una aposta radicalment diferent a la de La Vanguardia, ja que l'actualització i la immediatesa de l'Ara es concentra en el web, gratuïtament.
Aquesta setmana un tercer rotatiu català, El Periódico, acaba de presentar en proves un format pioner de premsa electrònica, una mena de tercera via entre el Pdf, el web i les versions d'iPad conegudes a casa nostra. És més usable que el Pdf de la versió impresa del dia o anteriors, però no té res a veure amb el web ni amb les aplicacions gratuïtes d'iPad. És un lector digital de pagament (subscripció d'un euro setmanal) que pretén blindar els seus continguts de paper. És un nou concepte, propi, tancat a subscriptors del diari o exclusius d'aquest nou format, i que va en la línia de posar en valor els continguts del paper, de pagament, aprofitant el factor multimèdia, de fotos i vídeos.
En el fons, assistim a un experiment d'El Periódico en el procés col·lectiu de recerca de model de negoci per al sector de la premsa. Una aposta en l'intent de trobar el què i el com per rendibilitzar continguts de pagament enmig de la proliferació de pantalles i dispositius mòbils. Més enllà del web, més enllà de la gratuïtat a la xarxa.
(Article publicat al bloc d'Escacc)