Agència nacional en el mapa
L'Agència Catalana de Notícies (ACN) culmina la celebració del seu desè aniversari amb la presentació del portal d'actualitat de Catalunya en anglès Catalan News Agency (CNA), que inclou la tribuna plural d'opinió Catalan Views, i la presentació del Llibre d'estil, presentat al Col·legi de Periodistes de Catalunya. L'acollida per part dels corresponsals estrangers a Madrid [vídeo] i Barcelona [vídeo] del portal en anglès de l'ACN ha estat bona. Trobaven a faltar eines periodístiques en anglès per estar al cas de l'actualitat catalana i disposar d'elements rigorosos de contextualització. El nou web, que acaba amb un dèficit històric en l'àmbit de la internacionalització del país, forma part d'una estratègia més àmplia de l'Agència per situar-se en el mapa europeu i pretén arrodonir el projecte de la creació de la secció de Món i l'obertura de delegacions a París, Londres, Berlín i Nova York, a part de les ja existents a Madrid i Brussel·les. La informació internacional que l'ACN ofereix als seus més de 300 clients s'alimenta gràcies als acords amb agències internacionals com Reuters, l'alemanya DPA, France Presse, la italiana ANSA i l'espanyola EFE.
La redacció del Llibre d'estil [vídeo de la presentació] no ha estat fàcil, perquè mentre les coordinadores, Anna Nogué (subdirectora de l'ACN) i Carme Ferré (professora i investigadora de la UAB), hi estaven treballant, a l'Agència els projectes s'anaven encadenant a un ritme de vertigen. Els últims anys han estat, realment, un no parar. I, curiosament, el context de crisi ha estat una gran oportunitat per a les agències en general i per a l'ACN en particular, ja que en el nostre cas s'ha triplicat la facturació i s'ha incrementat el nombre de clients a més de 300.
En l'etapa actual, s'ha potenciat la figura dels delegats territorials (Xavier Pi a Comarques gironines, Jordi Pujolar a Àmbit Metropolità de Barcelona, Pere Gendrau a Comarques centrals, Oriol Bosch a Ponent i Alt Pirineu i Aran, i Anna Mayor a Terres de l'Ebre i Camp de Tarragona), reforç de l'equip directiu periodístic amb caps de secció temàtiques (Salvador Cargol, redactor en cap i Economia; Oriol Burgada, Societat; Marta Sierra, Política; i Violeta Gumà, Cultura), creació d'espais de coordinació, i redistribució de la plantilla, que ha crescut fins a 90 treballadors.
Actualment el servei de l'ACN és set dies a la setmana pràcticament 24 hores al dia, els 365 dies a l'any. I es fa amb criteris compartits que donen unitat i coherència a la producció periodística (criteris periodístics i homogeneïtzació dels formats de les informacions: text, àudio, fotografia i vídeo).
La redacció elabora temes en xarxa d'arreu del país i temes propis (notícies, reportatges i entrevistes), potenciant la presència al carrer amb tots els formats (sobretot fotografia i vídeos) i prescindint de determinades convocatòries de premsa absolutament prescindibles. La informació per damunt dels "compromisos" de l'agenda.
L'ambició nacional en els continguts i el projecte com a conjunt marca l'actual etapa. La informació territorial d’interès nacional ha estat prioritària, deixant de banda part de les convocatòries excessivament localistes. Amb millor informació del territori s'ha fet una doble contribució: a la proximitat i a l'àmbit nacional. És una aposta fonamental en la idea de descentralització i transversalitat que sempre han guiat l'Agència. Així s'és més útils als mitjans nacionals i també als regionals o locals. La millora en quantitat i qualitat (més especialització) de les notícies d'àmbit nacional ha revertit positivament en els mitjans clients.
S'han signat acords efectius amb l'Associació Catalana de la Premsa Comarcal (ACPC), Associació Catalana de Premsa Gratuïta (ACPG), Associació Catalana de Municipis (ACM) i amb totes les universitats del país amb estudis de periodisme i comunicació, fet, aquest últim, que ha permès obrir l'Agència als estudiants en pràctiques d'arreu.
En només tres exercicis (2007-2009) s'ha triplicat la facturació de l'Agència, que ha guanyat 100 mitjans de comunicació més abonats, bàsicament generalistes catalans i estatals. El creixement pressupostari de l'Agència a partir de l'increment dels ingressos provinents del mercat i del sector ha permès augmentar el número de treballadores i treballadors generant ocupació en temps de crisi (de 57 a 90 professionals en plantilla) i millorant les condicions laborals amb l'aprovació del primer conveni col·lectiu específic per a l'empresa.
S'ha estrenat una nova seu a Via Laietana de Barcelona, amb una sala de redacció diàfana que dignifica les condicions de treball i supera els inconvenients que generava la dispersió dels periodistes. Aquesta nova redacció a Via Laietana, on l'Agència ja hi tenia una seu que estava saturada, ha coincidit en el temps amb la redimensió de la redacció de Girona, on l'ACN hi manté la seu física (Avinguda Jaume I, al centre de la ciutat), amb set periodistes territorials de les comarques gironines. En els propers mesos està previst disposar de centres de suport existents a Lleida, Tarragona i Roquetes-Tortosa a l'entorn de les delegacions de mitjans de comunicació de titularitat pública.
L'ACN ofereix actualment informació del País Valencià i de les Illes Balears, gràcies a l'obertura de delegacions en aquests territoris que funcionen amb criteris de teletreball. Els periodistes de l'Agència (José Soler al País Valencià, i Martina Ramis a les Illes) funcionen com la resta de redactors territorials, és a dir, treballen allà on passa la notícia i aprofiten seus i espais públics habilitats per als professionals de la informació, no pas ocupant locals ni immobles com a delegacions en el concepte antic. Puntualment l'Agència informa d'Andorra i regularment atén l'actualitat d'interès català a la Franja de Ponent, la Catalunya del Nord i l'Alguer.
Aquest 2010 s'ha creat la secció d'internacional que anomenem Món, amb una estructura fixa a Barcelona que s'alimenta de les grans agències mundials, genera continguts propis des de la capital catalana amb la redactora Maria Fernández i aprofita els recursos de les delegacions a l'estranger. El delegat a Brussel·les Albert Segura coordina la informació de Món i l'equip de periodistes instal·lats a la capital belga (Raquel Correa), París (Jordi Font), Londres (Laura Pous), Berlín (Neus Pérez) i Nova York (abans Isaac Salvatierra i actualment Ariadna Matamoros). Des de fa anys, l'ACN disposa de delegat a Madrid (Roger Pi), que actualment té el suport d'un altre periodista en plantilla provinent de la redacció de Barcelona (Miquel Codolar).
Per bastir el projecte d'agència integral (bona informació nacional i continguts internacionals), l'ACN ha arribat a acords comercials i de col·laboració amb EFE, Reuters, ANSA, LUSA, DPA i France Presse, agències que apareixen recollides en el llibre de l'expert mundial Oliver Boyd-BarrettNews Agencies in the Turbulent Era of the Internet [descàrrega gratuïta], que es va presentar a Barcelona i en què hi figura un capítol dedicat a la nostra agència. L'edició d'aquest llibre coordinat pel professor Boyd-Barrett ha contribuït a internacionalitzar l'ACN i difondre el seu model multimèdia [pdf descarregable], posant l'Agència en el mapa europeu.
Un dels projectes assolits ha estat la catalogació del fons documental de l'Agència i l'establiment de criteris de gestió de la informació (Anna Oms). També s'ha elaborat un Manual d'acollida per als nous periodistes i professionals de les diferents àrees que arriben a l'Agència i un Llibre d'estil d'imatge corporativa, que ha coordinat Gemma Ustrell, cap de Comunicació.
A partir de l'embrionària ACN TV, s'ha consolidat el servei de notícies de vídeo locutades per a les televisions adherides a la xarxa de Comunicàlia, que proporciona continguts audiovisuals (programes setmanals de temàtica diversa i les notícies d'actualitat diària) a mig centenar d'emissores de proximitat del país. Aquest acord estratègic ha permès reforçar l'aposta audiovisual de l'Agència.
Un dels eixos de l'Agència és l'aposta decidida per les eines 2.0 amb una doble intenció: reforçar la marca ACN a Internet, i atraure la participació dels ciutadans, canalitzant continguts d'interès periodístic que generin internautes, estudiants de periodisme o professionals free lance. Aquestes eines participatives de l'ACN, que gestiona el periodista Jordi Pueyo, requereixen d'un tractament específic per part de la redacció de Taula que coordina Lluís Sibils. Actualment, l'Agència té presència amb milers de seguidors a YouTube, Facebook, Twitter i Flickr, entre d'altres xarxes o eines socials.
Recentment s'ha posat en marxa el nou web [vídeo] de l'ACN, amb bancs de continguts multimèdia actualitzats al minut, essent un aparador més transparent de la producció periodística de l'Agència per facilitar la consulta d'última hora i la compra de notícies en tots els formats de text i audiovisuals a tant la peça des del mateix web per als clients no-abonats o esporàdics. El nou web [apunt al meu bloc] ha requerit introduir canvis en el sistema de gestió interna de vídeo i també en part de les infraestructures, per la qual cosa l'arrencada ha provocat algun desajust en el servei en el qual l'equip humà del cap de Sistemes Xavier Cabanach hi està treballant, i l'equip de Comercial d'Enric Mazorra manté una atenció directa amb els usuaris i clients.
Aquest mateix novembre comença un postgrau de producció periodística multimèdia que l'ACN posa en marxa aquest curs 2010-2011 amb la Universitat Oberta de Catalunya (UOC), coordinat per la professora i consultora Eva Domínguez [bloc i web]. El postgrau és ideal per als professionals que vulguin fer el salt al periodisme multimèdia.
I l'últim projecte culminat és la Catalan News Agency (CNA) i Catalan Views [bloc], el portal de notícies de Catalunya en anglès impulsat per l'ACN per internacionalitzar l'Agència i acabar amb el dèficit d'informació catalana contextualitzada per a ser llegida i interpretada a fora [vídeo promocional]. Aquest portal, que coordina Gaspar Pericay, s'alimenta de les notícies de l'ACN, però no són cap traducció automàtica, sinó una tria molt ben feta de textos escrits directament en anglès a partir de la reelaboració dels continguts periodístics del servei en català. Una desena de notícies diàries, amb vídeos locutats en anglès, de la realitat catalana que pugui interessar a corresponsals, inversors, estudiosos estrangers i catalanòfils.
La CNA, sigles que fan un joc amb les mateixes lletres que les de l'ACN, és una finestra per explicar Catalunya al món i per posicionar l'agència nacional en el mapa mundial. Un projecte estratègic perquè l'ACN pretén seguir creixent i incrementant el seu pressupost en base a nous productes i més clients. L'objectiu és aconseguir que el 50% del finançament siguin ingressos del mercat i el 50% restant públics (actualment la correlació és 30-70%). En temps de crisi cal ser realistes: difícilment augmentarà l'aportació pública. L'ambició, doncs, s'imposa per continuar construint l'Agència nacional.