Agències en temps de crisi

S’ha editat i presentat a Barcelona el llibre News Agencies in the Turbulent Era of the Internet. Un volum que recull experiències d’agències de notícies d’arreu del món i que es deté en el cas exitós de l’Agència Catalana de Notícies (ACN). Coordinat per l’estudiós del sector de les agències de notícies reconegut a nivell mundial, Oliver Boyd-Barrett, aquest llibre posa de manifest que la crisi ha anat a favor de les agències perquè les ha enfortit. Boyd-Barrett sosté que la crisi ha estat una oportunitat per a les agències. Però el cas de l’ACN, amb el seu model de periodisme multimèdia, treball descentralitzat i organització en xarxa, destaca especialment respecte la resta d’experiències mundials que apareixen en el llibre i, en la recent visita de Boyd-Barrett a la redacció de l’agència a Barcelona, l’estudiós s’ha mostrat molt interessat per la particularitat d’aquesta aposta, innovadora i que marca tendència.
Fora de Catalunya, el “model ACN” és seguit amb gran interès. L’edició del llibre, que coincideix amb el desè aniversari de l’ACN, certifica que l’agència catalana s’homologa a nivell mundial i contribueix en la seva bona salut. A diferència de les grans agències estatals, veteranes i molt ben dotades, l’ACN és una agència jove, nascuda directament a Internet i que ha treballat des del primer moment amb criteris que aquests mesos amb la irrupció de la crisi es reivindiquen en el sector de la comunicació: austeritat, imaginació, flexibilitat, polivalència, innovació…
L’ACN no només ha crescut durant aquest període i s’ha fet un espai indubtable en el mapa comunicatiu català, sinó que ha contribuït a fer el salt a molts mitjans tradicionals del país a Internet i ha permès que proliferessin nous mitjans directament a la xarxa, per no esmentar la garantia de reequilibri territorial informatiu (arreu del país hi ha periodistes de l’ACN, que s’ha desplegat per tots els territoris de parla catalana i, últimament, ha fet una expansió en clau internacional per les principals capitals del món). Tot això, bastint aliances sòlides amb altres agències mundials, inclosa l’estatal EFE, la quarta del món, i amb complicitats amb entitats, institucions, universitats i mitjans del país. El llistat de convenis, acords i nous abonaments als serveis de l’agència seria ara farragós. Però coincidint amb el desè aniversari, la publicació del llibre coordinat per Boyd-Barrett és el reconeixement a una feina col·lectiva importantíssima.
(Article publicat al bloc d'Escacc.)