Blocs i (des)informació.
Subscric l'article que avui publica l'escriptor Jordi Soler a El País, sobre l'impacte dels blocs en els mitjans de comunicació tradicionals i el pas del ciutadà lector (més passiu) al ciutadà informador i/o opinador (més actiu), en una societat en què les noves tecnologies faciliten la ràpida circulació de notícies, opinions o calúmnies i rumors... És precisament per això últim, per evitar que els blocs esdevinguin eina de la desinformació, que el criteri i la professionalitat dels periodistes dels mitjans tradicionals han de servir de filtre per evitar que determinades mentides s'elevin a categoria de notícia i acabin influint perjudicialment en l'opinió pública.
Els blocs (sobretot, al meu entendre, els que defugen la frivolitat i l'excés de personalisme) són un fenomen imparable d'interès per a un lector més qualificat i exigent. Un lector que no es vol conformar amb el que li ofereixen els mitjans.
Els atemptats del 7-J a Londres ho van evidenciar. Sense anar més lluny, la foto de dalt és de la víctima Alexander Chadwick, presa amb la càmera del seu mòbil. Hi apareixen les víctimes sortint del túnel proper a l'estació londinenca de Kings Cross. Com diu Soler en el seu article, en aquest cas el propi protagonista de la notícia (com a ciutadà i usuari del transport públic que va resultar víctima, em refereixo) genera un material fabulós, segurament la millor de les fotografies publicades d'aquells tràgics moments.
Parlant dels atemptats islamistes a Londres, el Regne Unit ja defineix una llista de "comportaments" per poder expulsar estrangers. Una nova mesura que és al límit de la retallada de llibertats, anunciada a cop calent pel govern de Tony Blair. Però a Blair se li permeten aquestes coses. Com que fins i tot els conservadors van dient que és l'únic polític europeu de pes, en un continent orfe de dirigents i estadistes com els d'abans...
Afegitó: Un article de Periodista Digital sosté que la meitat dels periodistes consulten blocs per als seus articles, però, tot i això, només un 1% dels professionals de la informació dels Estats Units hi té confiança.