Després de Saragossa toca Barcelona i València
El Ministeri de Defensa, el titular del qual és l'exjutge José Antonio Alonso, amic personal del president espanyol, José Luis Rodríguez Zapatero, ha fet retirar l'estàtua eqüestre del dictador Francisco Franco de l'Acadèmia General Militar de Saragossa. La retirada -que contrasta amb la d'altres estàtuesha provocat la indignació del PP, partit hereu del franquisme, fundat i presidit honoríficament encara per l'exministre predemocràtic Manuel Fraga Iribarne. Resulta que l'exministre de José María AznarMiguel Arias Cañetes ha posat al crit al cel i ha atribuït la retirada del Franco a caball a una concessió de Zapatero als "radicals d'esquerres". L'exconsellera d'Ensenyament de la Generalitat de Catalunya, la nacionalista Carme-Laura Gil, se sent al·ludida, la qual cosa vol dir que aplaudeix la decisió del ministre de Defensa.
El ministre Alonso va rellevar un tal José Bono. No sé si el recordeu. Sí, home-dona, sí. El tal Bono era aquell ministre socialista amb estètita del PP (gomina i vestimenta) i discurs més conservador encara (el seu pare era falangista, i ell se n'alegrava dia sí dia també). És el mateix que, predicant un nacionalisme espanyol desacomplexat, va fer la punyeta a l'Ajuntament de Barcelona i el seu alcalde, Joan Clos, pel traspàs del castell de Montjuïc que Zapatero havia promès -com és habitualen un míting electoral al Palau Sant Jordi, en un d'aquells "regalitus" a què ens té acostumats l'inquil·lí de La Moncloa. (També es va comprometre a donar suport a l'Estatut que aprovés el Parlament de Catalunya, recordeu?)
La qüestió és que l'actual titular de Defensa té molta feina a fer. No s'acaba pas a Saragossa, la neteja. Què espera el ministre per eliminar els símbols franquistes dels edificis militars de Barcelona i València? Recupero aquí les anotacions d'El badiu dels Micacos denunciant la presistència -gairebé insultantdels símbols franquistes a les dues ciutats: La gallina imperial (18 de juliol), L'alcalde, els símbols i la tranquil·litat (14 de juliol), Salvem al Papa! (8 de juliol) i Sr. Bono, un ministre de bandera (9 de febrer).