Més enllà del mapa del temps de TV3

Més enllà del mapa del temps de TV3 és l'article que avui publico a l'Avui:

Impulsat pel Grup de Periodistes Ramon Barnils, neix l'observatori crític dels mitjans Media.cat, que ha fet públic un estudi sobre 1.913 notícies que demostra que el marc referencial dels informatius de TV3 és l'estatal i no pas el nacional. Cultura i Societat se salven del predomini d'informacions referides a l'Estat, molt evident a Política i Economia. La prova fefaent que la famosa crosta de Joan Ferran era una invenció interessada. Només cal veure els telenotícies per comprovar que hi ha molt de camí per córrer en la definició del terreny de joc informatiu de TV3. L'actualitat catalana, és a dir, del conjunt dels territoris d'aquesta parla, hauria de ser la prioritària. TVC està avalada per una llarga trajectòria de credibilitat, i la tasca dels professionals supera la dels seus homòlegs a la resta de l'Estat.

En un context de fragmentació d'audiències, de crisi del sector de la comunicació i amb la irrupció d'internet, és més necessari que mai que TV3 prengui nota de les aportacions de Media.cat. No com a veritat absoluta de res, sinó com a símptoma d'un dèficit i d'un clam. No es tracta de caure en la trampa dialèctica sobre l'espanyolització dels continguts. El mandat de TVC és el servei públic. I per a això cal, primerament, que hi hagi públic. Preservar i augmentar l'audiència dels informatius (deixant al marge el 3/24, en creixement) passa per connectar millor amb els interessos del públic, que tenen molt a veure amb la proximitat.

Amb la TDT explota l'oferta. El tret distintiu de la nostra és precisament això, que és propera (catalana) i de qualitat (rigorosa). Cal lligar el mandat de TVC a més i millor informació d'allò que preocupa i afecta la seva audiència, ubicada en un àmbit geogràfic i comunicacional clar i potent: Principat, Illes Balears i País Valencià, sense oblidar la Franja i la Catalunya del Nord. Els periodistes de TV3 necessiten criteris sobre el marc de referència (el frame o l'imaginari). El llibre d'estil que s'està elaborant és la millor ocasió per deixar-los fixats. TV3 té raó de ser més enllà d'un mapa del temps. Hi ha vida noticiable més enllà del Barça i la cultura. També més enllà de Zapatero.

Estigues al dia. Subscriu-te al butlletí