bloc sense fulls

18 de febrer de 2017

Puigdemont, Junqueras i Vila aplaudeixen #MésCatRàdio


 
El nou dial digital de Catalunya Ràdio +CatRàdio no només ha tingut una gran acollida a les xarxes amb #MésCatRàdio i un ampli ressò mediàtic, sinó que ha rebut l'aplaudiment del president de la Generalitat, Carles Puigdemont; del vicepresident del Govern, Oriol Junqueras; i del conseller de Cultura, Santi Vila, entre d'altres personalitats.
 

       

17 de febrer de 2017

El dial digital #MésCatRàdio i l'èxit de les apps de TV3 i Catalunya Ràdio







Les noves apps de TV3 i Catalunya Ràdio creixen un 30% en usuaris els primers dies i milloren mig punt la puntuació entre 0 i 5 (per sobre de 4) als markets. Un 80% dels usuaris han actualitzat en 10 dies la versió de l'app de la televisió i la ràdio pública catalana. D'altra banda, he valorat a la comissió de control del Parlament de Catalunya l'èxit del Dia Mundial de la Ràdio i de la presentació de la nova oferta digital de Catalunya Ràdio, el dial digital #MésCatRàdio. A la mateixa sessió parlamentària, he fet balanç del 30è aniversari de Catalunya Música i del servei TV3alacarta, mirant al futur i assumint el repte de millora en el cas de l'experiència d'usuari multidispositiu pel consum de vídeo.
 

       

16 de febrer de 2017

+CatRàdio, el dial digital de Catalunya Ràdio





Aquest dijous hem presentat el dial digital de Catalunya Ràdio, +CatRàdio. Passem de 7 a 14 programes digitals i apostem per continguts digitals innovadors. La ràdio pública en moviment i apostant pels nous canals.

Dossier de premsa: +CatRàdio [PDF]
Telenotícies Migdia: Catalunya creix en continguts digitals (minut 57)
Catalunya Ràdio: Catalunya Ràdio fa un pas endavant i aposta per la ràdio més enllà de l'oferta de l'FM
Catalunya Ràdio: Gordillo: "#MésCatRàdio amplia l'oferta de continguts i avança en la innovació tecnològica"
Catalunya Ràdio: Nous continguts i noves veus a +CatRàdio, el dial digital de Catalunya Ràdio
324: Catalunya Ràdio creix amb més programes a la xarxa
Ara. Catalunya Ràdio fitxa Xantal Llavina i Carles Fité
Racó Català: La música en català, una de les apostes del nou canal de Catalunya Ràdio
Comunicació 21: Catalunya Ràdio estrena dial digital
El Món: Catalunya Ràdio creix en continguts amb set nous programes que amplien l'oferta digital
El Punt Avui: Catalunya Ràdio amplia la seva oferta digital



 

       

13 de febrer de 2017

Noves apps de Catalunya Ràdio i TV3



La setmana passada vam estrenar les noves app de Catalunya Ràdio i TV3. En Marc Bassols n'ha parlat al 'Popap' de Catalunya Ràdio amb Mariola Dinarès: "El futur de la ràdio serà un consum molt més personalitzat". Les noves aplicacions de Catalunya Ràdio i TV3 proporcionen un disseny visual i d'interacció absolutament renovat. A més, s'han incorporat nous continguts i funcionalitats que milloren l'experiència de visionat i de relació amb la cadena. Catalunya Ràdio i TV3 aposten per fer arribar la seva oferta a totes les pantalles i amb la millor experiència d'usuari possible.
 

       

12 de febrer de 2017

Dia Mundial de la Ràdio a casa dels oients de Catalunya Ràdio



L'any 2011 la Unesco va declarar el 13 de febrer Dia Mundial de la Ràdio, coincidint amb el dia que es va crear la Ràdio de les Nacions Unides, l'any 1946. La ràdio segueix sent el mitjà de comunicació amb més audiència a tot el món, i aquesta celebració la duen a terme emissores de tot el planeta. Si la ràdio és el mitjà més vital segons els estudis d'audiència, fort i necessari per a una societat plural i democràtica, i que millor permet als ciutadans informar-se i entretenir-se mentre fan altres activitats, el Dia Mundial de la Ràdio havia de servir enguany per agrair la confiança que els catalans tenen dipositada des de fa anys en la seva ràdio pública i en el conjunt de la ràdio en català atès que s'acaben de celebrar els 40 anys de Ràdio 4, la primera emissora en la nostra llengua després del franquisme.
 
Catalunya Ràdio celebra aquest 13 de febrer, que es podria rebatejar com el Dia Mundial de la Confiança perquè prop de 300 oients s'han ofert per obrir-nos les portes de casa seva perquè hi poguem fer tota la programació. Un desplegament espectacular permetrà fer tots els programes fora de l'emissora, en un homenatge als protagonistes anònims de la ràdio com són els oients i els tècnics. Aquest Dia Mundial de la Ràdio pretén posar en valor la confiança de l'audiència, que ens ha donat les claus de casa seva perquè hi entrem Catalunya Ràdio, i el paper rellevant dels professionals que mai no es posen davant del micròfon.
 
Aquest dilluns faran ràdio Mònica Terribas a la cafeteria-restaurant Casa Pepe de Santa Coloma de Gramenet i a l'estudi de Ràdio Tele-Taxi amb Justo Molinero en antena conjunta de les dues emissores; Xavi Cazorla, Jordi Asturgó, Oriol Dalmau i Marta Cristià de l'APM? amb els estudiants de la universitat Tecnocampus de Mataró; Mariola Dinarès a la cabina del camió de l'oient Toni Martínez a la plaça de l'Ajuntament de Pont de Molins (Alt Empordà); Òscar Fernández i Empar Moliner a la llibreria l'Espolsada de les Franqueses del Vallès; Roger de Gràcia a casa de la oient Núria Martínez a l'Horta de Lleida; Jordi Costa i Sònia Gelmà a casa de l'oient Blai Gómez al Boulevard de la Villete de París el dia abans que hi jugui el Barça; Kilian Sebrià i Sílvia Cóppulo a casa de l'oient Jordi Graell a El Vendrell; i Francesc Garriga amb connexions des de casa de Josep Maria Minguella i de l'oient Jordi Camí a Barcelona. Aquest diumenge, a més, Ricard Ustrell s'ha avançat a la commemoració fent 'El suplement' rebent a casa seva, a Sabadell, personatges de la música i la cultura i protagonistes il·lustres de la ràdio del país, i el 'Tot gira' de David Clupés amb una entrevista de Pere Escobar a Antoni Bassas.
 
Tots els professionals de Catalunya Ràdio, Catalunya Informació, Catalunya Música i iCat.cat estan bolcats aquests dies en una programació especial que aposta per la proximitat. La forta presència territorial que la ràdio pública té al país –amb delegacions com les de Tarragona amb Coia Ballesté, Girona amb Clara Jordan i Lleida amb Roser Perera­–, així com la seva cobertura universal arreu del Principat, és la garantia de la proximitat, però aquesta es veu reforçada amb #CatRàdioEsMou, una etapa marcada per la participació dels oients, l'activitat a les xarxes socials i la innovació amb nous formats i més continguts en l'entorn digital.

La proximitat amb els oients i la confiança de l'audiència, un patrimoni acumulat al llarg d'anys, no es guanyen només amb informació, rigor, servei públic i pluralitat, ni tant sols amb el desplegament d'antenes i repetidors a tots els racons del país, sinó que s'han d'acompanyar d'accions que ens permetin ser més a prop de la gent allà on ens escolten i allà on consumeixen continguts de ràdio. És per això que acabem de redissenyar la web catradio.cat i d'estrenar una versió d'aplicació mòbil per a telèfons i tauletes. I els propers dies anunciarem una nova oferta de continguts radiofònics en l'entorn digital.

Aquest Dia Mundial de la Ràdio arriba pocs dies després que es presentés el 'Llibre blanc de l'audiovisual de Catalunya' per part del Consell de l'Audiovisual al Parlament, i tot l'operatiu d'aquest dilluns així com l'impuls digital i innovador que està duent a terme Catalunya Ràdio encaixa perfectament amb els deures que se li posen a la ràdio pública. Deures que complirem gràcies a la confiança i escalf dels oients que ens deixen entrar a casa seva i sintonitzen amb nosaltres cada dia i a tothora per la ràdio convencional i pels canals digitals per als nous hàbits de consum.

Catalunya Ràdio: El Dia Mundial de la Ràdio arrenca a 'El suplement'
TV3: Catalunya Ràdio entra a casa dels oients per commemorar el dia de la ràdio

 

       

11 de febrer de 2017

Catalunya Ràdio amb 'Paraula de Stone', homenatge a Jordi Tardà



Catalunya Ràdio dóna suport a 'Paraula de Stone', l'exposició homenatge a Jordi Tardà que aquest divendres es va inaugurar a l'Ateneu de la Fundació Iluro de Mataró, ciutat on va néixer el locutor i director de 'Tarda Tardà', el programa veterà d'Europa dedicat al rock. TV3 se n'ha fet ressò.

Catalunya Ràdio: "Paraula de Stone", exposició homenatge a Jordi Tardà
 

       

30 de gener de 2017

Redisseny web de Catalunya Ràdio i Dia Mundial de la Ràdio, al Parlament





Divendres vaig respondre a la comissió de control a la CCMA del Parlament de Catalunya sobre la celebració del Dia Mundial de la Ràdio i també sobre l'èxit del redisseny de la web de Catalunya Ràdio.
 

       

26 de gener de 2017

Dia Mundial de la Ràdio a casa dels oients de Catalunya Ràdio



Catalunya Ràdio torna a sorprendre. Els nostres oients decidiran on fem tota la programació del dilluns 13 de febrer, Dia Mundial de la Ràdio. Entrant a la nova web de Catalunya Ràdio, els oients poden demanar-nos que anem a fer els programes d'aquell dia tan especial al menjador de casa seva, al bar on fan el cafè, a l'espai públic on fan vida o en aquell indret més personal on ells tinguin el costum d'escoltar la ràdio. Volem ser amb els oients allà on ells ens escolten, i hi volem fer tots els programes del Dia Mundial de la Ràdio. Catalunya Ràdio és tot el que ells senten. Sortirem de la ràdio per fer ràdio, i muntarem un operatiu logísticament complicat però apassionant en funció de les peticions que rebem (que en pocs dies ja són moltes). #CatRàdioEsMou i ho fa arreu del país, i fins i tot a l'estranger, perquè ja hi ha un programa, el 'Tot costa', que demana si hi ha oients a París per acollir-los el 13 de febrer, per a la prèvia del partit que el Barça juga contra el PSG.

El Dia Mundial de la Ràdio, Catalunya Ràdio sorprendrà amb el seu desplegament i guanyarà, encara més, en proximitat. La ràdio pública aprofitarà aquella jornada per fer algun anunci, en línia amb tota la feina que estem fent els últims mesos. De moment, dilluns vam convidar els oients a fer-nos les seves propostes, amb en Santi Faro, en conversa amb Mònica Terribas a 'El matí de Catalunya Ràdio'.
 

       

15 de gener de 2017

Compromís amb la cultura i la ràdio pública



Des de la meva arribada a la direcció de Catalunya Ràdio –el 13 de gener va fer un any–, he manifestat públicament que treballaríem per potenciar els continguts culturals d’iCat.cat. No només hem dut els programes culturals de l’emissora digital a l’antena de la generalista Catalunya Ràdio –vam començar els festius i la temporada d’estiu, i ara ja de manera regular en la graella– sinó que els hem potenciat fins allà on els pressupostos de la casa ho permetien. A més, coincidint amb la celebració del desè aniversari d’iCat, vam prendre bona nota del compromís públic del conseller de Cultura, Santi Vila, que va ser inequívoc en favor del retorn a l’FM, de tal manera que el grup d’emissores de Catalunya Ràdio recuperaria la seva musical-cultural. Perquè això es pugui produir, i mentre no hi ha ni nous pressupostos de la Generalitat ni més pressupost a Catalunya Ràdio ni l’encàrrec de l’únic òrgan competent per prendre la decisió del retorn a l’FM –el consell de govern de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals–, l’únic que és a les mans de la seva direcció és seguir treballant perquè els actuals recursos públics estiguin el millor invertits a iCat i al conjunt de les nostres emissores. Això, lògicament, no només no exclou els continguts culturals sinó que ens obliga a fer un exercici altament complicat, però en el qual crec, honestament, que ens n’estem sortint. Es tracta de garantir la legítima i necessària lluita pel lideratge d’audiència de l’emissora generalista sense lesionar el mandat de servei públic que tenim encomanat –això inclou la promoció de la cultura, òbviament– ni marginar les nostres emissores anomenades temàtiques –això inclou iCat i Catalunya Música, que enguany celebra el seu trentè aniversari–, de tal manera que Catalunya Ràdio aspiri a arribar al màxim públic possible per difondre els seus continguts culturals de qualitat ja sigui per les emissores d’FM o pels suports exclusivament digitals. Des que dirigeixo Catalunya Ràdio el compromís amb els continguts digitals de la ràdio pública també ha estat una prioritat. És a dir, que tant la cultura, com el lideratge i la innovació –trencar esquemes tradicionals de programes ‘tancats’ o ‘reclosos’ en franges horàries de graelles– han format part de l’eqüació que ens ha de portar a recuperar l’èxit que històricament havia tingut la casa, i sense el qual no s’entendria ni la bona salut de la ràdio en català ni, probablement, l’actual escena cultural del país.

El passat agost, algun dia abans que Catalunya Ràdio comencés la nova temporada, es va originar un debat sobre la presència de la cultura i dels llibres a l’emissora. El 30 d’agost vaig publicar un article que intentava donar resposta al debat que Bernat Ruiz Domènech plantejava en un escrit seu anterior publicat a Núvol. I des d’aleshores he anat donant arguments i explicacions per reiterar els nostres compromisos amb la cultura i el lideratge, que no entenem, en cap cas, com a incompatibles. Precisament per aquest motiu defensem la transversalitat dels continguts culturals a Catalunya Ràdio i al conjunt d’emissores. I aquesta transversalitat és la que ens ha de permetre, si hi ha pressupost i l’encàrrec, de lluitar pel lideratge de l’emissora generalista i recuperar iCat a l’FM. Aquestes explicacions, al marge de l’article meu del mateix agost, les he anat donant en entrevistes als mitjans de comunicació, en nombrosos actes públics i a la comissió de control a la CCMA del Parlament de Catalunya quan els grups parlamentaris ens ho han preguntat i també en la sessió de presentació del nou projecte de Catalunya Ràdio.

Avui hi torno perquè el necessari i saludable debat sobre la cultura als mitjans públics del país no s’hauria de barrejar amb algunes referències personals que considero injustes –i impròpies– en l’últim article que Bernat Ruiz ha publicat a Núvol. Lamento que per defensar més i millor presència de la cultura als mitjans públics s’hagi de recórrer a la desqualificació dels seus directors, que, d’altra banda, han de gestionar la ràdio i la televisió en el context pressupostari més advers i en un entorn de sector, tecnològic i de canvi del consum cultural i comunicatiu que tampoc no té precedents. Fa més de 25 anys que faig de periodista i al llarg d’aquest temps considero que he tractat la cultura, la llengua i la realitat digital del país amb un compromís i una implicació considerables. Ja sigui en els milers d’articles, entrevistes i reportatges publicats, ja sigui en la participació en programes de ràdio i televisió, ja sigui amb una extensa presència i activisme digital a les xarxes, ja sigui amb la publicació de cinc llibres, ja sigui en les nombroses presentacions i actes públics de tota mena arreu del territori, espero que la consideració generada no sigui ni la ‘mediocritat’ ni la ‘covardia’ que m’atribueix el senyor Ruiz ni la ‘vergonya democràtica’ que sosté que li provoquem.

Fa un any exacte que vaig ser nomenat director de Catalunya Ràdio i crec que els professionals estan fent una feina extraordinària en un context realment difícil. Seguiré treballant per estar a l’alçada dels companys de la casa, però sobretot per servir el millor que pugui a la nostra audiència, que, per altra part, ens avala amb un creixement del 7% d’audiència a la darrera onada de l’EGM i ens valora –així ho percebem i també ho comencem a tenir fonamentat en estudis qualitatius– el compromís amb la cultura. Només cal sintonitzar Catalunya Ràdio, Catalunya Música i Catalunya Informació o connectar-se a iCat.cat per comprovar que el que explico és una realitat. I només cal conèixer una mica els professionals i l’actual direcció per intuir també la nostra obstinació per millorar en el futur aquesta realitat.

(Article publicat a Núvol)
 

       

9 de gener de 2017

Orgull de ràdio pública



Una graella totalment renovada, l'aposta per les sinergies entre les pròpies emissores, l'impuls als continguts digitals per viralitzar els àudios emesos i per afavorir un consum radiofònic alternatiu al convencional en franges horàries i formats, i l'ambició per recuperar el lideratge de la ràdio pública han marcat el primer any de la nova direcció de Catalunya Ràdio. Un any amb la idea de moviment i canvi, de transformació perquè la proposta ajudi a recuperar audiència i a guanyar-ne entre els nous públics. La ràdio és el mitjà que millor s'adapta a la revolució tecnològica i als canvis d'hàbits de consum comunicatiu, demostrant una gran vitalitat a cada nou estudi o enquesta d'audiència. I la ràdio en català és una història d'èxit perquè augmenta l'audiència any rere any i es consolida la normalització lingüística que encara no ha arribat a altres àmbits com la televisió i la premsa. En aquest context, el repte per innovar i posar en valor els recursos de què disposa l'emissora pública ha estat una premissa al llarg del 2016.
 
La nova direcció de Catalunya Ràdio ha volgut posar en valor les marques individuals de la casa i, alhora, oferir un missatge d'equip i projecte que trascendeixi l'àmbit d'acció de cada programa individualment. Hem detectat, al llarg d'aquest primer any, les ganes de canvi i la bona acollida dels oients d'aquesta nova etapa en què hem volgut recuperar la il·lusió dels treballadors i posar en el centre de gravetat la importància dels bons continguts. Rebem felicitacions per 'la bona feina feta' com si aquesta hagués culminat o reeixit abans d'hora, i les gestionem com un estímul a la perseverança sent conscients que en ràdio els comportaments són lents i demanen temps i paciència. Ha estat, per tant, un any molt intens perquè no hem parat ni un sol dia i també perquè ens hem enfrontat a enormes dificultats. A ningú no se li escapa que intentar trencar inèrcies o tendències d'una dècada no es fa d'avui per demà, i menys encara quan els pressupostos són els que són i el sector de la comunicació està com està.
 
Modestament, ens fa la impressió que hem aconseguit fixar la idea que l'estima de l'audiència per Catalunya Ràdio reforça la convicció que l'emissora forma part del patrimoni social, cultural i comunicatiu del país, fins i tot emocional. L'èxit de la ràdio en català no s'entendria, de cap manera, sense el paper rellevant de Catalunya Ràdio, sense que dir això suposi ni un oblit a la primera ràdio en català (Ràdio 4) ni una pugna mal entesa respecte la primera en audiència actualment (RAC1). Durant aquest any ens ha tocat fer algun comiat per jubilació o prejubilació, però amb la nova graella també hem pogut fer incorporacions com les de Roger de Gràcia, Jordi Costa, Sònia Gelmà o Mariola Dinarès. Professionals joves que s'incorporen a un projecte en moviment compromès amb el rigor, però també amb el vigor, que fa apostes i innova sense afectar pilars fonamentals com la informació i el servei públic. I quan parlem de servei públic ens referim a continguts també culturals, perquè entenem que la millor manera de contribuir a la popularització i a la màxima difusió de la cultura és incorporant-la transversalment a les graelles de les nostres emissores.
 
A part d'ànims i felicitacions, durant aquest primer any també hem copsat entre els oients i professionals del sector una gran complicitat amb el que Catalunya Ràdio representa com a emissora pública. La idea de ràdio pública, de ràdio de tothom, és molt potent. I això que en el context actual tampoc no és fàcil escapar-se de les crítiques polítiques, si és que en alguna etapa això ha estat fàcil. Les hem rebut i gestionat també com un estímul i una exigència interna per aprofundir en el rigor i vetllar, encara més, per la pluralitat i pel compliment dels mandats que com a emissores públiques tenim assumits des de fa més de tres dècades. En aquest sentit, és important recordar que som quatre emissores i que els mandats i el servei públic el concebem en conjunt, de manera sovint indissociable. Informació, servei, cultura, esports, entreteniment, innovació, paritat a les tertúlies i la graella, pluralitat ideològica, generacional, d'accents i procedències...
 
La contribució de la ràdio pública al país queda fora de dubte, i durant aquest any hem intentat posar les bases perquè en el futur segueixi sent així atesa la complexitat dels temps que ens han tocat viure i les exigències que se'ns plantegen. Innovació, moviment, il·lusió, canvi i... orgull. Hem intentat posar en valor tot allò que fan els professionals i la casa en conjunt per reivindicar, sense complexes, el paper de Catalunya Ràdio. També per apuntalar un sentiment íntim, potser individual a cadascun dels professionals, d'orgull de pertànyer a un projecte com el que tenim l'honor d'encapçalar des de fa un any. Orgull per la feina feta i per la que tenim al davant, però sobretot orgull de la ràdio pública que mai no falla. Som allà on passen coses i la nostra presència té, enmig d'un cert caos i soroll que caracteritza el sector per la irrupció de les xarxes, un valor i un rigor associats a la credibilitat i a una bona manera de fer.
 
Hem posat les bases i esperem poder continuar treballant per recollir els fruits. Hem fet molta feina i tenim ganes de fer-ne més. Ja sabeu on som.

Catalunya Ràdio: Il·lusió, canvi, feina, compromís i orgull a la ràdio pública
Comunicació 21: Orgull de ràdio pública
Vilaweb: Il·lusió, canvi, feina, compromís i orgull a la ràdio pública
Racó Català: Orgull de ràdio pública
Nació Digital: Orgull de ràdio pública
Regió 7: Orgull de ràdio pública

 

       
<1...34567...395>

darrers comentaris

fotos

vídeos

documents






traductor



follow us in feedly

Saül Gordillo
  • ESTIGUES AL DIA!

  •    


© 2017, Saül Gordillo     Crèdits