bloc sense fulls

10 de desembre de 2019

Catalunya Ràdio, líder entre els joves i les dones a la xarxa



Els joves no miren la televisió ni escolten la ràdio. Hi ha aquesta idea instal·lada, i també la creença que han de ser els mitjans de comunicació tradicional els que s’han de dedicar a combatre-ho. Les xarxes socials han captivat el jovent, i internet ha suposat una autèntica amalgama en què les fronteres entre ràdio, televisió i premsa cada cop són més difuses, i en molts casos inexistents. A internet la ràdio té vídeos i textos; la televisió pot acabar generant podcasts i articles i reportatges extensos, i la premsa esdevé audiovisual si realment vol ser atractiva i competitiva. Així les coses, per què hi ha instal·lada la idea que els joves no escolten la ràdio si, en realitat, els èxits dels continguts per a adolescents són més que evidents en l’entorn digital?  Catalunya Ràdio s’acaba de convertir en l’emissora generalista de tot l’Estat amb un percentatge més alt d’audiència entre 18 i 24 anys. Poca broma. Un 8,7% de l’audiència digital de Catalunya Ràdio té entre 18 i 24 anys, mentre que a la SER el percentatge és del 4,3% —la meitat que la ràdio pública catalana— i a RAC1, un incipient 2,2%. Aquestes dades estan basades en els deu primers mesos del 2019 i corresponen a Comscore, el mesurador de referència del sector de les audiències digitals al conjunt de l’Estat.
 
A Catalunya Ràdio tenim, en nombres absoluts, 42.000 usuaris únics de mitjana de 18 a 24 anys, el doble que la cadena SER a Catalunya. I, a tot l’Estat, som la primera emissora generalista amb més usuaris únics d’aquesta franja d’edat, tot un èxit en el difícil repte de captar audiència jove i atreure-la cap a continguts sonors —i audiovisuals— de qualitat. En la missió encomanada als mitjans nacionals en tant que servei públic, aquest és un dels objectius més difícils d’aconseguir, vistes les dificultats que tenen altres canals. Doncs aquí ho tenim: Catalunya Ràdio és l’emissora amb un percentatge més alt d’audiència digital dels 18 als 44 anys. Sí, sí, de 18 a 44. Un 42,7% de l’audiència digital de Catalunya Ràdio pertany a aquesta àmplia franja d’edat, mentre que la SER en té un 39% i, desmuntant el tòpic, RAC1 se situa en un 33,8%.
 
Fa pocs dies en parlàvem, amb motiu de la difusió de la darrera onada de l’Estudi General de Mitjans (EGM) de 2019, de xifres, més en clau quantitativa que qualitativa. Tots els mitjans ho fem, quan surt l’EGM. Números i lideratges. Però en l’entorn digital els consums són objectivables i la informació que ens ofereix Comscore suposa una excel·lent radiografia mensual del comportament dels nostres oients convertits en usuaris. I agafant el darrer resultat de Comscore i calculant els deu mesos que portem d’any amb els resultats que ha publicat podem fer una altra afirmació que ens convida a l’optimisme per la feina feta. Perquè, més enllà de captar públic jove i innovar amb la ràdio visual amb continguts com “Adolescents iCat”, “iCatKids”, “Generació digital” o “Els experts” i rejovenir el target amb programes com “Popap”, el nou “APM?”, “Estat de Gràcia”, “Revolució 4.0” o “Crims”, també comencem a recollir fruits per l’aposta decidida per la diversitat i la riquesa, amb apostes com “Les dones i els dies”.
 
Catalunya Ràdio és l’emissora generalista més femenina, segons Comscore. De mitjana, tenim més homes que dones entre els nostres usuaris a l’aplicació mòbil i la web, però tenim més dones que la resta d’emissores generalistes, que tenen una audiència molt masculina. La ràdio pública catalana és l’emissora amb un percentatge més alt d’audiència digital femenina. Tenim una mitjana d’un 52% d’homes i un 48% de dones. En el cas de RAC1, una mica menys de dones (53% homes i 47% dones), i la SER té un 57% homes i un 43% dones.
 
De fet, l’octubre passat Catalunya Ràdio va tenir una audiència digital amb més dones que homes (51% dones i 49% homes), i era l’única de les 5 principals emissores de l’Estat que tenia més dones que homes entre els seus usuaris a la web i l’aplicació mòbil. A l’octubre, Catalunya Ràdio va créixer un 22% a Comscore respecte al mes anterior, amb 726.000 usuaris únics a tot l’Estat. Aquesta ha estat la millor dada del que portem certificat del 2019, una prova de la bona feina que fan tots els professionals de l’emissora i dels Mitjans Digitals de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals.
 
Hem renovat la web i l’aplicació mòbil de Catalunya Ràdio, hem apostat per continguts més atractius per a tots els públics —també els adolescents perquè hi estem compromesos— i hem concebut la ràdio no com un mitjà que únicament es vincula a una graella analògica sinó com el mitjà més dinàmic amb els continguts digitals, no només sonors sinó també visuals, amb uns nous estudis que semblen platós de televisió i amb uns programes que es poden mirar i es poden consumir a tota hora i des de qualsevol pantalla, dispositiu o reproductor.
 
Només hem d’observar les xarxes socials, on totes les emissores de Catalunya Ràdio —cada cop més dinàmiques i properes— hi tenen una presència activa, per veure el salt que en poc temps ha fet la ràdio pública en aquest entorn, tan vertiginós com apassionant. Els resultats són irrefutables. I ho són tot i la “penalització” que encara tenen els àudios en la lògica digital dels algoritmes i els cercadors. Posicionar, distribuir i reproduir arxius sonors és una autèntica fita, i els experts d’internet prou que ho saben. És per això que aquests creixements digitals, aquest boom del consum de la ràdio pública a la xarxa, té un doble mèrit.
 
Felicitats a tots els que ho han fet possible i gràcies per la confiança als oients que esdevenen usuaris.
 
Saül Gordillo
Director de Catalunya Ràdio i dels Mitjans Digitals de la CCMA
 

       

29 de novembre de 2019

L'èxit del podcast Tor de Catalunya Ràdio farà el salt a TV3







Les audiències de l'EGM i digitals, l'èxit del podcast de 'Tor, tretze cases i tres morts' i el seu salt a TV3 i la presència de Catalunya Ràdio a Alexa han merescut l'interès dels diputats de la comissió de control a la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA).
 

       

27 de novembre de 2019

Catalunya Ràdio tanca l'any amb 633.000 oients diaris



Segons les dades de l’Estudi General de Mitjans, 633.000 oients han escoltat cada dia Catalunya Ràdio durant el 2019, el tercer millor any de la seva història. Els magazins “El suplement”, de Roger Escapa, amb 377.000 oients, i “Tot gira”, de David Clupés, amb 175.000 oients, es els programes líders dels caps de setmana a Catalunya. El “Catalunya migdia”, amb Òscar Fernández i Empar Moliner, és l’informatiu líder de Catalunya de dilluns a divendres amb 136.000 oients diaris. El cap de setmana, amb Neus Bonet i Maria Guixà, també és l’informatiu de referència, amb 78.000 oients els dissabtes i 47.000 els diumenges. “El matí de Catalunya Ràdio”, amb Mònica Terribas, tanca l’any amb gairebé mig milió d’oients diaris, una de les millors xifres anuals del programa. “Adolescents iCat”, amb Roger Carandell, s’estrena a la graella de Catalunya Ràdio liderant la seva franja, amb 30.000 oients diaris. Els programes “Crims”, “El divan” i “En guàrdia!” són líders en les seves franges respectives dels diumenges. Catalunya Ràdio és líder a la demarcació de Lleida, amb 37.000 oients. Segons les dades de l’EGM, aquest any 98.000 persones han escoltat cada dia Catalunya Informació; 28.000, iCat, i 27.000, Catalunya Música, i són líders en les seves temàtiques.

Catalunya Ràdio: Saül Gordillo i Santi Faro: "Són tres anys per sobre dels 630.000 oients"
Catalunya Ràdio: Catalunya Ràdio tanca l'any amb 633.000 oients diaris segons l'EGM
 

       

13 de novembre de 2019

Catalunya Ràdio incorpora totes les seves emissores a l'assistent de veu Alexa



Catalunya Ràdio: Saül Gordillo: "Ara que ja tenim totes les emissores a Alexa, l'objectiu és oferir-hi podcasts"
CCMA: Tots els directes de les emissores de Catalunya Ràdio, als dispositius amb Alexa
 

       

24 d'octubre de 2019

Modificació de la llei de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals



El Món: El Parlament aprova la modificació de les lleis del CAC i la CCMA
 

       

9 d'octubre de 2019

Èxit d'internacionalització de Catalunya Música: la final de cors 'Let the peoples sing'




TV3: La final de "Let the peoples sing", al Palau de la Música
CCMA: Catalunya Música i TV3 converteixen el concurs de cors Let The Peoples Sing 2019 en un gran esdeveniment internacional

       

30 d'agost de 2019

Presentació de la temporada 2019-2020 de Catalunya Ràdio



Roda de premsa de presentació de la temporada 2019-2020 de Catalunya Ràdio.

Catalunya Ràdio: Catalunya Ràdio aposta per nous formats i la captació de nous públics
Catalunya Ràdio: Catalunya Ràdio aposta aquesta temporada pels nous formats i la captació de nous públics
Catalunya Ràdio: Els continguts més destacats de Catalunya Ràdio, ara també cada dia a Telegram
 

       

29 d'agost de 2019

Innovació tecnològica per a noves audiències











La innovació tecnològica, l’impuls dels nous formats i la captació de nous públics són els principals objectius de la ràdio pública per a aquesta temporada 2019-2020. Posar l’oient al centre de les nostres decisions i potenciar la proximitat comporta reafirmar la renovació de continguts iniciada la temporada 2016-2017 i, sobretot, fer una aposta tecnològica que connecti amb una audiència nova i més acostumada a escoltar la ràdio i a consumir àudios més enllà dels formats tradicionals. Catalunya Ràdio fa un pas més, molt rellevant, en la implantació de la ràdio visual, i ho fa amb un nou estudi de ràdio, l’estudi 2, concebut per als continguts culturals i els programes d’iCat com “Adolescents iCat”, “iCatKids” i “Generació digital”, adreçats a una audiència que els mitjans públics del país tenen l’obligació d’atendre, i de fer-ho en llengua catalana. Aquests programes, que s’emeten per l’FM d’iCat i per l’aplicació mòbil i la web, ara també es difondran en format audiovisual gràcies al nou estudi 2 -dotat amb quatre càmeres que els donaran qualitat d’emissió televisiva- per potenciar-ne la distribució per a infants i adolescents, pensant en com aquests usuaris consumeixen els continguts radiofònics avui: en format vídeo i per qualsevol plataforma digital o xarxa social.
 
Catalunya Ràdio vol consolidar el lideratge social en el sector radiofònic del país, i per això disposarà també d’una ‘skill’ pròpia a l’assistent de veu Alexa i d’un canal de distribució per als usuaris de Telegram. La ràdio és el mitjà tradicional que ofereix les millors condicions per afrontar els nous reptes de consum i tecnològics, i els èxits en l’audiència digital dels últims anys i mesos de Catalunya Ràdio demostren que la ràdio pública de Catalunya no només no ha perdut pistonada sinó que ha liderat la innovació en formats i distribució. A la pàgina web catradio.cat els usuaris trobaran una àmplia oferta d’àudios i continguts organitzats temàticament amb la lògica del podcast, amb la voluntat d’oferir la millor i més variada oferta de podcast de qualitat en català.
 
Ens llevarem, una temporada més, amb la referència, el rigor i la credibilitat informativa de Mònica Terribas al capdavant d’“El matí de Catalunya Ràdio”, que revoluciona la seva última hora -de 12 a 1 del migdia- amb “L’apocalipsi” i la incorporació d’Elisenda Carod. Entre les novetats de l’oferta radiofònica d’aquesta temporada 2019-2020 destaquen també el salt de l’“APM?”, com a programa propi, a les tardes de Catalunya Ràdio, amb Xavi Cazorla i la incorporació d’Ernest Codina; l’hora diària d’anàlisi d’un reformulat i rejovenit “Catalunya nit”, amb el fixatge de Laura Rosel, o el salt a Catalunya Ràdio de forma diària d’“Adolescents iCat”, amb Roger Carandell, quan acabi “El Club de la Mitjanit” i abans no arribi “La nit dels ignorants 3.0”. Una altra novetat és el primer programa dedicat a les dones, “Les dones i els dies”, amb Montse Virgili, la nit dels dissabtes. I una doble emissió del “Crims” de Carles Porta, dissabte i diumenge a les 9 del vespre, amb una sorpresa important al llarg de la temporada que ara comencem.
 
Volem ser dins dels usuaris, perquè ells són al centre de les nostres decisions. Volem entretenir sense renunciar al servei públic ni al rigor, llargament avalats per una trajectòria de més de 35 anys de ràdio pública nacional de qualitat. I ho volem fer amb la inquietud necessària per no aturar-nos, sense deixar de sorprendre ni d’innovar.

(Apunt publicat al blog En sintonia)
 

       

6 de juliol de 2019

Catalunya Ràdio recupera el lideratge social









Aquest divendres a la comissió de control a la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA) del Parlament de Catalunya hem fet balanç del lideratge de Catalunya Ràdio, dels resultats d'audiència, les transmissions de les principals diades castelleres i el Premi Comunicació 2019 de l'APPEC que hem dedicat als professionals de la ràdio pública i de TV3 que van haver de suportar les pressions durant l'aplicació de l'article 155.
 

       

4 de juliol de 2019

Premi Comunicació 2019 dels editors de revistes i digitals







Dijous passat, 27 de juny, el director de TV3 i jo com a director de Catalunya Ràdio vam rebre ex-aequo el Premi Comunicació 2019 de l'Associació de Publicacions Periòdiques en Català (APPEC), en el marc de la Nit de les Revistes i la Premsa en Català. Vaig dedicar aquest premi –que pretén reconèixer la defensa dels mitjans públics– als professionals de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA) que durant l'aplicació del 155 van mantenir la qualitat de la televisió i la ràdio públiques a l'alçada de l'audiència i de les circumstàncies.

CCMA: Vicent Sanchis i Saül Gordillo, guardonats amb el premi de Comunicació 2019 de l'APPEC
CCMA: Vicent Sanchis i Saül Gordillo dediquen el premi de Comunicació 2019 de l'APPEC als professionals dels mitjans públics
Catalunya Ràdio: Gordillo i Sanchis: "Aquest és un premi als mitjans públics per suportar la pressió del 155"
TV3: Els directors de TV3 i Catalunya Ràdio reben el Premi Comunicació de l'APPEC
Comunicació 21: L’APPEC premia Sanchis i Gordillo per la seva defensa dels mitjans públics en un “context de repressió”
Nació Digital: Sanchis i Gordillo lloen els treballadors de TV3 i Catalunya Ràdio i denuncien un context «d’assetjament»
CATZona: L’Appec premiarà Sanchis i Gordillo per “la seva defensa dels mitjans públics en un context de repressió”
 

       

fotos

El Punt

Diumenge, 13 feb.
Més fotografies

vídeos

documents






traductor



follow us in feedly

Saül Gordillo
  • ESTIGUES AL DIA!

  •    


© 2019, Saül Gordillo     Crèdits