bloc sense fulls

Normalitzar els continguts audiovisuals en català als assistents de veu

Dijous, 13 de febrer de 2020 10:00 h



Catalunya Ràdio ha fet una aposta forta pels assistents de veu. Des del setembre del 2019 les quatre emissores (Catalunya Ràdio, Catalunya Informació, iCat i Catalunya Música) disposen d’una “skill” pròpia al servei de veu Alexa d’Amazon. Escoltar el directe de la ràdio des dels assistents de veu d’Amazon és més fàcil gràcies a la presència genuïna treballada des de Mitjans Digitals de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA). Probablement és una de les aportacions més rellevants perquè el català tingui més presència en els assistents de veu. Escoltar la ràdio des d’aquests “smart speakers”, que cada cop més ciutadans tenen a casa seva, és un dels usos habituals. Ja no cal sintonitzar ni memoritzar freqüències, ja no cal anar provant sort amb el transistor fins a trobar l’emissora que busques. Ara només cal demanar-li verbalment al teu assistent de veu que et posi l’emissora que vols quan ho vols.
 
L’aposta de Catalunya Ràdio per la presència de les emissores públiques de ràdio a Alexa, no només amb el desenvolupant aquestes “skills” pròpies, sinó amb una campanya de màrqueting que incentiva els catalans que tenen aquests assistents intel·ligents perquè els usin per escoltar-nos, és la primera contribució dels mitjans públics a una certa normalització de la presència del català en aquests entorns. Actualment, el tràfic digital a Catalunya Ràdio des dels assistents de veu supera el 6%, una xifra que convida a l’optimisme i demostra que l’estratègia és encertada.
 
És un primer pas, però encara tenim molta feina per fer. De fet, des de Mitjans Digitals de la CCMA estem treballant en dues direccions. La primera, intentar que la prestació d’escoltar el directe de la ràdio es vegi reforçada amb l’opció d’escoltar podcasts i àudios a la carta. S’hi està treballant. La segona, que no només tinguem presència pròpia a Amazon sinó també a Google, ja que actualment ha estat impossible aconseguir tenir reconeixement a Google Home. Esperem que més aviat que tard, Catalunya Ràdio tingui “skill” pròpia a l’assistent de veu de Google. Si encara no ha estat possible no és, en cap cas, per voluntat nostra. El nostre compromís amb el servei públic i amb els continguts audiovisuals de qualitat en català a totes les plataformes possibles fa que perseguim els grans monstres d’internet per col·locar el nostre contingut al servei de qualsevol usuari.
 
La presència de Catalunya Ràdio a l’Alexa d’Amazon des del setembre del 2019 va ser la continuïtat d’una primera irrupció des dels mitjans públics catalans en aquesta plataforma. El novembre del 2018 vam fer realitat que els usuaris de l’aleshores novíssim servei de veu d’Alexa disposessin de les darreres notícies directament amb la veu, sense necessitat d’escriure o tocar cap pantalla. A través dels altaveus intel·ligents d’Alexa, des de la tardor del 2018 els usuaris ja podien consumir notícies en català a través d’àudio i de vídeo, en el cas dels assistents amb pantalla. Malgrat les limitacions pressupostàries, l’estratègia fixada des de Mitjans Digitals de la CCMA ha permès convertir TV3 i Catalunya Ràdio en mitjans capdavanters al país amb la presència de continguts informatius de qualitat. Gràcies a TV3 i Catalunya Ràdio, els usuaris d’Alexa –i desitgem que també de Google Home aviat– poden consumir informació en llengua catalana. El nostre objectiu és que la ràdio i la televisió públiques segueixin sent un motor en innovació tecnològica i que garanteixin la normalització del català en els nous productes i eines que treuen al mercat els grans monstres d’internet i tecnològics.
 
Els assistents virtuals, que aquestes últimes setmanes susciten un cert debat públic sobre l’impacte que poden tenir sobre la llengua catalana i el repte que tenim com a societat per adaptar-nos a aquests entorns nous, globals i dinàmics, tenen la capacitat d’interactuar amb la veu, reproduir música o podcasts, un format on precisament la ràdio pública està aconseguint èxits d’audiència digital amb continguts com “Crims” o “Adolescents iCat”, per citar-ne només un parell dels molts que tenen un públic fidel.
 
Recordar esdeveniments a l’agenda, fer consultes per aclarir dubtes o ajudar els menuts a fer alguna tasca per a l’escola, escoltar ràdio i música, però també saber el resultat del teu equip de futbol o conèixer en temps real la previsió meteorològica dels professionals de TV3 i Catalunya Ràdio són algunes de les infinites prestacions. Per a nosaltres, representen una evolució en els serveis d’informació, també en l’entreteniment, amb una clara tendència a l’alça segons ens indiquen les mètriques.
 
Per aquest motiu, des de la ràdio i la televisió, amb l’impuls estratègic i efectiu dels Mitjans Digitals de la CCMA, oferim contingut i continuem treballant per reforçar-hi la presència i assegurar que els usuaris, visquin on visquin, puguin accedir a continguts audiovisuals en català a les noves plataformes. Al portal web de la CCMA s’ha creat un espai a la pestanya “Com veure’ns i escoltar-nos” on s’explica com es pot accedir als continguts de TV3 i Catalunya Ràdio des dels assistents de veu. Esperem poder anar ampliant aquest espai.
 
Saül Gordillo
Director de Catalunya Ràdio i dels Mitjans Digitals de la CCMA
 

        comentaris

No hi ha cap comentari



comentaris
El comentari s'ha enviat correctament.

darrers comentaris

fotos

vídeos

documents






traductor



follow us in feedly

Saül Gordillo
  • ESTIGUES AL DIA!

  •    


© 2020, Saül Gordillo     Crèdits